als ik een bal langs een helling naar beneden laat rollen, klopt het dan dat de mechanische energie gaat dalen of blijft deze constant?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
Die gaat dalen want een van de onderdelen is de gravitatie energie als zijnde potentiele energie en die neemt af met de hoogte
erotisi
8 jaar geleden
Mijn reactie hierboven klopt waarschijnlijk niet want: De totale kinetische energie van een systeem kan bijvoorbeeld veranderen door omzetting van of naar potentiële energie door omzetting naar warmte bij wrijving of een botsing. En de kinetisch energie wordt bepaald door Ek=1/2*mv^2.
Dus de kinetisch energie neemt toe met de snelheid en een bal die naar beneden rolt gaat sneller dus... https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie

Antwoorden (1)

In theorie wel. De potentiële energie wordt omgezet in kinetische energie. Maar doordat een deel verloren gaat door de wrijving wordt de totale energie van de bal minder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt; er zal warmte vrijkomen die niet in de bal gaat zitten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Puur ter aanvulling (omdat in de vraag alleen over Mechanische energie gesproken wordt): Mechanische energie kan beschouwd worden als de som van kinetische en potentiële energie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanische_energie Overigens: plus !