Hoe kun je te weten komen hoeveel Watt een stopcontact aankan indien je niet bij de bron kan?

In onze fietsruimte hebben wij een stopcontact. Ik wil graag weten hoeveel Watt dit aankan. Hoe kan ik dat te weten komen, indien ik niet bij de stoppenkast kan en het ook liever niet wil vragen aan de woningmaatschappij?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
10.9K
Cryofiel
8 jaar geleden
Langzaam zwaarder belasten tot de stop eruit gaat. Dan weet je wat het maximum was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/techniek/vraag/375813/wattage-stopcontact-gemiddelde-woning 3,5 kW In de regel. Dankzij bastanovum.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Cryofiel
De vragensteller kan (wil) niet bij de stoppenkast komen. Dan is jouw methode niet echt handig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Scherp :D
Thecis
8 jaar geleden
Kan je met een multimeter ook niet wat doen, iets wat overeenkomt met het meten van het amperage bij belasting? Normaal gesproken kan je het amperage meten wat een apparaat trekt door in serie de stroom te meten. Maar ik weet niet zeker of dat ook met een leeg stopcontact werkt (of liever gezegd, werkbaar te maken is). Als je het amperage weet, weet je natuurlijk ook het vermogen. Misschien toch dat wat @cryofiel zei. Alleen als je niet bij de stoppenkast kan, hoe zet je de stop weer aan als die er eenmaal uitgeslagen is...
Cryofiel
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, vraagsteller vroeg niet naar een *handige* manier. Trouwens, als er meerdere afnemers op diezelfde groep zitten, zullen die merken dat de stop eruit ligt. Iemand zal dan naar de stoppenkast lopen om daar wat aan te doen. Dan komt het dus vanzelf weer goed met de elektriciteit, én weet je hoeveel Watt het stopcontact aankan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Thecis, een multimeter op stroomstand probeert zijn weerstand zo laag mogelijk te maken, om de stroomkring zo min mogelijk te beïnvloeden (bedenk maar wat het effect zou zijn als je een stroommeter in serie zou zetten met een apparaat, en de stroommeter een enorm hoge weerstand zou hebben). Als je beide pinnen van het stopcontact verbindt met een zo laag mogelijke weerstand, heb je feitelijk een kortsluiting gecreëerd. Dan slaat de stop eruit zonder dat je weet welk vermogen het stopcontact aankan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@vraagsteller, welke methode je ook gebruikt, je komt er nooit achter welk vermogen dit stopcontact aankan. De enige relevante vraag is welk vermogen de *stop* aankan. Stel dat de stop 3500 W aankan. Als er verder niemand op diezelfde groep zit, kun jij dus uit dit stopcontact die maximale 3500 W trekken. Maar zodra iemand een koffiezetapparaat aanzet dat via een ander stopcontact op diezelfde groep is aangesloten, en dat koffiezetapparaat verbruikt bijvoorbeeld 1000 W, dan kun jij uit jouw stopcontact ineens nog maar 2500 W trekken.
Thecis
8 jaar geleden
@cryofiel
Weet ik, daarom vroeg ik ook werkbaar te maken is.
Maar feit blijft dat diegene niet bij de stoppenkast kan. Dus als je er achter bent, hoe vervang / reset de je stop :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opletten jongens! De vraag is wat het STOPCONTACT aankan, niet wat de stop nog verdraagt. Een standaard stopcontact is geschikt tot 16A. Bij 230V is dat 3680W. Of je die 16A er ook werkelijk uit krijgt is een heel ander verhaal en hangt af van je belasting (wasmachine, waterkoker, bubblebad), hoe zwaar de zekeringautomaten (stoppen) zijn (10,16, 25 A of nog meer) en wat voor andere stroomgebruikers er nog op dezelfde of andere groepen aanwezig zijn.
Als vragen steller iets anders bedoelt, dan moet hij dat maar zeggen. Daarnaast: waarom durft hij het niet te vragen aan de Woningvereniging en waarom kan hij niet in de stoppenkast? Het eerste is een volkomen legitieme vraag en het tweede is buitengewoon vreemd: wat moet je als er per ongeluk een automaat uitslaat? Wachten tot er iemand van de woningbouw komt met een sleutel etc.?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, op zich is het een legitieme vraag, maar het feit dat VS het niet wil vragen aan de WBV betekent waarschijnlijk dat hier minder legitieme intenties achter zitten. Zo'n stopcontact voor algemeen gebruik is niet bedoeld om zwaar te belasten maar als service. Dus of @Godmelijaar dit stopcontact nu wil gebruiken om oneigenlijke tests uit te voeren of zware machines te bedienen dan wel verwarmingslampen voor wietlampen mee te laten branden; dit deugt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jongens, ik wil een keramiekoven in de fietsberging zetten. Aangezien nergens staat hoeveel stroom ik daar mag nemen kan ik het legitiem doen. Maar als ik het vraag of het zoveel aankan zou ik kunnen te horen krijgen dat het niet mag...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Godmelijaar
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de woningbouwvereniging 'nee' gaat zeggen. Immers, een keramiekoven is een flinke stroomvreter en dat stopcontact in de fietsenkelder zal vast niet via jouw elektriciteitsmeter aangesloten zijn. Maar dat doet aan de legitimiteit van je vraag op dit forum niets af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Aangezien nergens staat hoeveel stroom ik daar mag nemen kan ik het legitiem doen. Maar als ik het vraag of het zoveel aankan zou ik kunnen te horen krijgen dat het niet mag…" Wat een uiterst curieuze redenering.

Antwoorden (1)

Aan een stopcontact zelf is simpelweg niet af te leiden wat de maximale belasting mag zijn.

De enige manier is door dit te testen, maar:
- Het testresultaat is alleen voor dat moment (immers er kunnen op een ander tijdstip ook andere apparaten zijn die de groep belasten.
- Een 'stop' is zo gebouwd dat 'ie enige overbelasting een tijdje vol kan houden. Pas bij een grote overbelasting slaat 'ie onmiddellijk door. Testen is dus een langdurige bezigheid waarin alleen heel geleidelijk de belasting verhoogd kan worden.
- Uiteindelijk slaat de stop door en heb je niets meer totdat iemand 'm repareert.

Toch is er wel wat te zeggen:

De belasting van een stopcontacten is erg onvoorspelbaar. Bij het ontwerpen van een elektrische installatie gaat men vaak uit van een aangenomen gemiddelde. Vaak is dat 200W.
Je mag aannemen dat ook een stopcontact in een fietsenkelder die 200W wel kan leveren.

Wil je toch iets meer, dan zijn er 3 factoren van belang:
1) Wat is de maximale belasting van de stop (of installatie-automaat) ?
2) Wat is de maximale belasting van de draad ?
3) Zijn er nog andere apparaten op dezelfde groep aangesloten en wat trekken die dan ?

1)
In de meeste gevallen wordt een groep met 16A afgezekerd. In mindere mate komen 10A en 25A voor. Wanneer je het niet kan controleren, dan is het gokken. Wil je op safe spelen, ga dan uit van 10A. Wil je uit gaan van de 'grootste kans' dan is 16A een goede gok. 25A is zo zeldzaam, zéker in een fietsenkelder, dat ik daar niet van uit zou gaan.

2)
Er worden in de praktijk meestal maar 2 draad diktes gebruikt: 1,5mm2 en 2,5mm2. (het gaat hier om de dikte van het koper)
De dunne versie is geschikt voor maximaal 10A, de dikke is voor maximaal 16A.
Maak het stopcontact eens open en kijk eens voor het antwoord op deze vraag.

Wil je het stopcontact niet open maken dan is de volgende aanname te doen. Is het stopcontact met losse draden in een buis aangesloten dan is dat in de praktijk meestal 2,5mm2. Is het stopcontact met kabel aangesloten dan gaat het vaak om 1,5mm2

3)
Daar zul je zelf voor rond moeten kijken.

Van 1 en van 2 neem je de kleinste. Dus een dunne draad, of een stop van 10A levert je een maximale stroom van 10A. Bij zowel een stop van 16A als een dikke draad kun je 16A uit de groep trekken.

Het maximale vermogen P = max. stroom x 230 V
10A wordt dan max. 2300W
16A wordt dan max. 3680W

Minus dus het vermogen wat de andere apparaten op dezelfde groep al trekken.