als een condensator vol zit dan loopt er toch geen stroom door heen? kan je deze bij berekeningen dan wegdenken?

kan ik bij berekeningen de condensator wegdenken, zodat de weestand, die parallel met de condensator zit, en het lampje in serie staan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Als de schakelaar heel lang gesloten is is de condensator inderdaad geheel opgeladen, en mag je hem wegdenken.
Echter, als de schakelaar heel lang open is, ontlaadt de condensator zich over de weerstand.
Sluit je de schakelaar dan, dan is de spanning over de condensator nul, en dus de spanning over de weerstand nul, en dus de stroom door de weerstand nul.
De spanning over de condensator loopt dan op via een 1-e macht, en navenant de stroom door de weerstand.
Totdat de éérst geschetste situatie wordt bereikt.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heel erg bedankt