Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg je die kleuren in ijzer?

Ik ben een kok en wil graag mijn roestvrij pincet kleuren geven, nu heb ik op internet een foto gevonden maar er stond niet bij hoe dit gedaan is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
4K
Amadea
8 jaar geleden
Ik vermoed met olie.
Ivana
8 jaar geleden
Waarschijnlijk in het vuur. Vroeger deed mijn vader dit met een naald voordat hij een splinter uit mijn vinger haalde om de naald te ontsmetten. De naald kreeg dan dezelfde kleuren

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je moet de RVS pincet een uur* verhitten en dan in lucht laten afkoelen. Daarbij ontstaan de volgende kleuren:

Vaal geel 290 °C
Stro geel 340 °C
Donker geel 370 °C
Bruin 390 °C
Paars bruin 420 °C
Donker paars 450 °C
Blauw 540 °C
Donker blauw 600 °C

* hoe meer chroom het RVS bevat hoe langer de tijd. Zoek verder op "stainless steel rainbow finish howto"

Toegevoegd na 22 uur:
Proemeltj heeft gelijk. Een PVD-coating geeft idd een veel mooier resultaat.

Misschien moet je met dit bedrijf eens contact opnemen:
http://www.coatingservice.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit mooie kleurenpalet wordt verkregen door PVD-coating. de keramische laag, die met deze coatingmethode wordt verkregen is zeer slijtvast en zo dun, dat het witte licht, wat er op valt, wordt gebroken in regenboogkleuren. de gele kleur op bijvoorbeeld verspanings-gereedschappen, denk aan boren en frezen, komt ook door zo’n PVD-coating. De eerder genoemde kleuren door een warmtebehandeling of door olie werkt wel, maar lang niet zo mooi en is kwetsbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding