Hoe kan ik veilig vier 1000 watt lampen aansluiten in één ruimte?

Nee ik heb geen wietplantage haha, ik ben een DJ en verzorg ook vaak verlichting voor allerlei optredens. Nou heb ik heb vier 1000 watt par 64 lampen gekocht, (dit zijn professionele theaterlampen) en vroeg ik mij af hoe ik veilig in een ruimte alle vier de lampen tegelijk aan kan hebben. Ik hoorde dat 4000 watt nooit op een stopcontact mag worden aangesloten. heb tot nu toe alleen met zuinige led verlichting gewerkt dus weet niet veel van de grenzen van stroom in een huis af. Hoe kan ik dit veilig aansluiten zonder dat er stoppen doorslaan en kabels gaan smelten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even rekenen:
4000 Watt (Volt * Ampère)
Of bij aansluiten op 230 Volt --> 4000 Watt gedeeld door 230 Volt = +/- 17 Ampère. Dit maakt dat je minimum een zekering nodig hebt van 17 Ampère, maar bij voorkeur een zekering van een hogere waarde : bij. 20 of 25 Ampère. Let ook op of de leidingen dit aankunnen ! Ook aandacht voor de ontwikkelde warmte: 4000 Watt geeft zeker een heel hoge warmteontwikkeling. Om deze redenen héél goed opletten voor het brandgevaar (elektrische leidingen en ontwikkelde warmte in de omgeving van alle lampen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Begin ermee om 500 watt lampen in je parren te zetten dat scheelt al de helft

Antwoorden (1)

verdeeld de lampen over verschillende stopcontacten, en het liefst over verschillende groepen. dan mag dit geen probleem opleveren ( je kan trouwens nog steeds wel 4 lampen op een groep aansluiten, maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen is verdelen over groepen het beste )
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel voor het vlugge antwoord! maar hoe weet ik welke en hoeveel stopcontacten in één groep zitten?
Thecis
7 jaar geleden
Sorry, voor dit antwoord kan ik alleen maar een min geven. Het verdelen over verschillende stopcontacten is een goed advies, maar je maakt de grote fout door aan te geven dat het het liefst op verschillende groepen moet zijn. Dit is niet het liefst, dit is een vereiste! Een groep trekt maximaal 230 * 16 = 3680 Watt. 4 Par64 lampen staan geregeld ook alle 4 aan. Meestal hebben deze een beat-controlled modus waardoor ze een beetje aan en uit gaan. In die instellingen zit ook dat ze alle 4 aangaan. De piekspanning alleen al is even veel hoger dan 4000 Watt. Bij normaal branden ligt het verbruik al bijna 10% hoger dan wat de groep aankan. Dus klapt je stop er uit. Dit werkt dus niet. Het is een vereiste dat je aparte groepen gebruikt en dan is het geen enkel probleem. @Wiek, dit moet je navragen aan degene waar je de lampen neer zet. Die dient te weten waar de verschillende groepen zitten. Een andere mogelijkheid is een krachtstroom naar 230V aansluiting. Maar de meeste huizen hebben die niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan maar 3600 watt van één groep halen. dus max 3 lampen. zet in de stoppenkast één groep uit, is er één stopcontact die het wel en één die het niet doet komen ze van verschillende groepen.