Waarom helpt het, om in het licht te kijken, als je moet niezen? Of moeten sommige mensen eerst hoesten voordat ze kunnen niezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben het gevoel bijna te moeten niezen maar dit gevoel zet niet door. Vaak krijg je dan de tip om 'in het licht te kijken' en dan kan je niezen. Dit werkt echter maar voor 25% van de mensen (zie bron).

Zij bezitten de ’optische niesreflex’: bij een overgang van donker naar licht slaat hun neus op hol. Medici spreken ook wel van het ACHOO-syndroom (spreek uit etsjoe). Dit staat voor ’autosomal dominant compelling helio-ophthalmic outburst’, oftewel: een niet-onderdrukbare, erfelijke aanleg om bij fel licht te niezen.