Hoe noem je mensen die niet kunnen ruiken, proeven en voelen?

Blinden mensen kunnen niet zien. Doven kunnen niet horen.... hoe noem je dan mensen die niet kunnen ruiken proeven of voelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Verlies van reukzin : Dysosmie
Verlies van gevoel (tastzin) komt voor bij zenuwaandoeningen en heet syringomyelia.
Verlies van smaak ... vergeten. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vier soorten reukstoornissen: parosmie, kakosmie, hyposmie en anosmie. Osmie betekent ruiken.
• Bij parosmie ruik je sommige (of alle) geuren anders dan voorheen. “Para” betekent naast;
• Kakosmie houdt in dat je sommige geuren als stinkend ervaart, terwijl ze dat voor andere mensen niet zijn. “Kakos” betekent lelijk;
• Bij hyposmie is je reukvermogen verminderd. “Hypo” betekent weinig;
• Bij anosmie ruik je helemaal niets meer. Het voorvoegsel “an” betekent niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij smaakstoornissen worden de volgen termen gebruikt:
• ageusie: onvermogen om kwalitatieve smaaksensaties waar te nemen, verlies van smaak in engere zin;
• hypogeusie: verminderde smaak;
• dysgeusie: verstoorde sensatie van normale smaak, vieze smaaksensatie bij normaal gesproken plezierige smaken;
• gustatorische agnosie: onvermogen om een smaak te herkennen, bij normale smaakprocessing, spraak en algemene intellectuele functies.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +, je bent meer gedetailleerd als ik.
Pechvogels...