Wat doet nederland aan ontwikkelingshulp voor de volgende landen? (extra uitleg)

Jemen, mongolie en colombia.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
En die andere 180 landen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet deze 3 weten voor PO economie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie : VS vraagt specifiek om de genoemde landen.

Antwoorden (1)

Dat is onbekend. Er is geen openbare informatie over de concrete projecten (overzicht) beschikbaar. Er is vooral fragmentarische informatie beschikbaar.
Wel loopt sinds kort het project 'Open over OS'. Dat zou volgens het ministerie alle informatie ontsluiten, maar is eigenlijk alleen bedoeld voor ontwikkelaars van informatiesystemen (apps e.d.). Je kunt er dus als burger niet zelf in zoeken. Er zijn ook geen systemen ontwikkeld waarmee dat kan.
Een informatieverzoek bij het ministerie van buitenlandse zaken kan jaren in beslag nemen. De regel is eigenlijk dat het ministerie en de ontwikkelingsorganisaties (als Oxfam-Novib, Icco of bijv. Hivos) zelf bepalen wat ze vertellen over projecten en bepalen over welke projecten ze spreken. Wie meer wil weten, heeft geduld en veel doorzettingsvermogen nodig.
Wel is bekend welke landen door Nederland als partnerland worden aangemerkt. Die zijn door staatssecretaris Knapen teruggebracht van 33 naar 15: Afghanistan, Bangladesh, Benin, Burundi, Ethiopië, Ghana, Indonesië, Jemen, Kenia, Mali, Mozambique, Oeganda, Palestijnse gebieden, Rwanda en Soedan. Drie landen worden nog tijdelijk geholpen om van ontwikkelingssamenwerking naar economische samenwerking te gaan: Colombia, Vietnam en Zuid-Afrika.