Waarom hebben de winkels de deuren open?

Als ik rond kijk in de stad hebben bijna alle winkels hun deuren open [ook op rustige dagen] en ook als het echt koud is. Moet je is kijken hoeveel energie dat kost.
Ik heb een winkelier gevaagt waarom heb jij de deuren open zei hij anders krijg ik geen klanten! Dat is toch een idioot antwoord als ik iets wil kopen dan ga ik toch niet bij een winkel naar binnen omdat de deuren gesloten zijn!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goedr vraag, is inderdaad heel erg zonde van al die verspilde energie. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat als de deuren gesloten zijn mensen ook gelijk denken dat de winkel gesloten is?

Het beste antwoord

Het klopt wel wat er gezegd word. Ik heb 6 jaar lang als kapster in een kapsalon gestaan en als de deur dicht was zag je mensen wel twijfelend kijken, maar dan toch maar doorlopen. Natuurlijk, de mensen die een afspraak hadden kwamen gewoon binnen, maar de "binnenlopers" bleven 9 van de 10 keer weg. Zodra de deur openging, bijvoorbeeld als het warm was ofzo, werd het ineens veel drukker.
Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt ja het is wel raar he''

Andere antwoorden (10)

Toch heeft die winkelier gelijk... open deuren zijn uitnodigend en trekken meer klanten aan dan als ze dicht zitten. Let maar eens op in de stad: praktisch alle deuren zijn open.
Als deuren gesloten zijn lopen mensen minder snel naar binnen of denken ze dat de winkel misschien wel dicht zit. Het kost inderdaad erg veel energie, want meestal hangen er boven de ingang blazende kachels om de koude buiten te houden.
Dus: om klanten aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Teun;

Interessante vraag. Ik denk dat een en ander gerust wel door psychologen en marketing mensenis onderzocht en het zal dus gerust wel kloppen. Maar misschien is er een gedragsverandering op til, want je ziet ook steeds meer diepvriezers in supermarkten met een schuideksel erop: die dingen werden vroeger ook geweerd met de argumentatie dat men dan niets zou kopen. Overigens zijn er ook nog best wel een (klein) aantal winkels met de deuren gewoon dicht die kennelijk wel gewoon klanten hebben. Misschien moeten we die ouderwetse omdraaibordjes open/gesloten weer eens van zolder halen.

Toegevoegd na 1 minuut:
'schuiFdeksel', dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben drempelvrees, en dat is groter als de deuren dicht zitten. Ze durven dan een soort niet naar binnen! En dit is geen onzin, maar onomstotelijk bewezen! Net als dat mensen makkelijker een winkel in gaan waar ook al andere klanten zijn, dan een lege winkel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze graag willen dat je binnekomt.
En de kans dat je een winkel binnenloopt is groter als de open is, want als ie dicht is heb je sneller de neiging door te lopen ....
Het scheelt dus klanten.
En die hebben ze hard nodig in deze barre tijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel zo, open deuren nodigen sneller uit om naar binnen te gaan.
14 jaar geleden
Dat komt omdat de mens over het algemeen een soort van drempelvrees hebben om winkels binnen te gaan. Dus hoe meer obstakels je maakt hoe minder klanten je krijgt.

Bij open deuren stapt jan en allemaal zo eventjes snel naar binnen.
Bij gesloten deuren stappen alleen mensen die shoppen binnen en mensen die specifiek naar die winkel kwamen.
Bij een opstap erbij komen alleen hele fervente shoppers en de specifieke bezoekers.
Bij een trappetje komen alleen nog maar de specifieke bezoekers.

Dus hij heeft wel gelijk, en het probleem is de menselijke psyche. Als jij iets zoekt dan ga je er sowieso al heen. Maar de impulsshoppers, daar gaat het ze om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het viel me vandaag bij de V&D in Almere ook op; de verwarming staat daar gloeiend heet.

Uit onderzoek is gewezen dat je het een klant zo makkelijk mogelijk moet maken om een winkel in te stappen. In de PC Hooftstraat zijn de deuren wel dicht, maar vaak staat daar iemand voor de deur die hem even voor je open doet.

Het dichtdoen van de deuren is dus voor veel winkeliers een inkomstenderving. Ze geven dan liever wat extra geld uit aan de gasrekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het mag.
als ze deze vraag in den haag lezen
gaan ze er vast een eind aan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Den Haag stimuleert dit eerder dan dat ze het gaan verbieden om de deuren open te zetten. En wel om de volgende reden. Belasting!
Deuren dicht is minder verkoop dus minder BTW inkomsten. Deuren dicht is een lagere energie rekening en dus weer minder BTW en ook nog eens minder energiebelasting. Nee dat kan dus niet, want dan moet ergens anders weer een belasting gat mee gevuld gaan worden.
'k Werk zelf in een winkel en wanneer de deur open is komen mensen veel sneller binnen. Het staat uitnodigender dan wanneer deze dicht is.
Mensen denk toch op de een of andere manier soms van 'zijn ze dicht?' En wanneer deze open staat kunnen ze zo binnen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf zegt: als je iets wilt kopen (bij die specifieke winkel) dan ga je toch wel naar binnen. Dát (mensen die al besloten hebben te kopen) zijn dan ook niet de belangrijkste klanten om naar binnen te lokken!

Het gaat niet om die klant die toch wel komt, maar om die potentiële klant die alleen het vage idee heeft dat ze 'een rokje' wil, of nog vager, die 'aan het shoppen' is. Die potentiële klant komt aan in een winkelstraat, en gaat echt niet één voor één bij alle winkels naar binnen.

Die gaat naar binnen waar het uitnodigend is. Een mooie etalage (met prijsbordjes) speelt bijvoorbeeld mee, een deur die open staat, een overzichtelijke winkel die je van buiten al goed door kunt kijken, hoeveel en wat voor klanten er al binnen zijn, en het gedrag van het personeel (aan het werk, aan het kletsen, overduidelijk aan het wachten op klanten) spelen allemaal mee.

En die open deur speelt misschien nog wel het meest mee. Als die deur niet open staat, kun je een hoop van de andere factoren die meespelen namelijk niet (goed) zien.

Het is dus geen idioot antwoord van die winkelier. Het is de harde realiteit. Een dichte deur kost door inkomstenderving veel meer dan die dure verwarming.