Hoe werken de coördinaten op een wereldkaart? En hoe kun je ze vinden?

Het gaat er om dat ik weet waar ik moet zoeken als er gevragen wordt waar bijv. 30 NB 67 ZB ligt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.2K
Antoni
11 jaar geleden
NB en ZB zullen niet samen voorkomen in de vermelding van de coördinaten van één plek! NB (Noorderbreedte) is namelijk op het Noordelijk Halfrond, dus boven de evenaar. ZB betekent Zuiderbreedte en geeft dus een plek aan onder de evenaar.
Antoni
11 jaar geleden
Wel kan je de Westerlengte of de Oosterlengte aangeven met WL of OL: 30 NB, 67 OL is een plek in Pakistan. 30 NB, 67 WL is een plek in de Atlantische Oceaan.

Antwoorden (2)

30, 67 is ergens in Pakistan. zet bij de invoer 30.000
dan een komma spatie 67.000 en er komt een geel pijtje op de plaats die je zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
"30 NB 67 ZB", zoals de vraagsteller in de vraag heeft vermeld, komt niet voor. Bij 67 zal WL of OL vermeld moeten worden. Het is dus een plek 67 graden ten westen of ten oosten van Greenwich.
Antoni
11 jaar geleden
Complimenten voor je link! 30 NB, 67 OL is de plek in Pakistan, zoals je aangeeft. 30 NB, 67 WL is een plek in de Atlantische Oceaan. Deze kan je vinden als je niet "30, 67" invult op de website van je link, maar "30, -67".
De coördinaten van iedere plek op de wereldkaart worden aangegeven met een vermelding in "breedte": noorderbreedte (NB) of zuiderbreedte (ZB) en "lengte": westerlengte (WL) of oosterlengte (OL).

De plek wordt aangegeven met graden. De horizontale lijn van de evenaar is 0 graden, de polen zijn 90 graden.

De verticale lijn door Greenwich in Groot-Brittannië is 0 graden, de uitersten westelijk en oostelijk van Greenwich zijn maximaal 180 graden.

Iedere plek op aarde wordt dus aangegeven met x graden NB (of ZB) en y graden WL (of OL).

In een atlas zijn deze coördinaten terug te vinden.

De coördinaten van een plaats als Amsterdam zijn volgens dit systeem: 52° 22’ NB, 4° 54’ OL (dus 52 graden, 22 minuten Noorderbreedte en 4 graden, 54 minuten Oosterlengte). Met de minuten worden de graden gepreciseerd. Één graad is verdeeld in 60 minuten.