Zeven.

Toegevoegd na 20 minuten:
duimen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ironisch genoeg gaat de aangehaalde bron over hoe weinig stadsmensen van de boerderij weten ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie reacties bij zieneres;-)
Alleen weet ik nog niet hoe stadse mensen als ik aan zeven komen. De bron is later toegevoegd omdat ik aan mezelf ging twijfelen.
Een koe heeft 4 magen: De pens, de lepmaag, de netmaag en de boekmaag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voedsel van de koe legt de volgende weg af:

Het voedsel komt eerst in de pens.
Als de pens vol is komt het voedsel in kleine stukjes terug in de mond, zodat de koe het kan herkauwen.
Het herkauwde voedsel wordt verder verteerd in de netmaag.
In de boekmaag wordt het vocht uit het voedsel gehaald.
Als laatste wordt het voedsel in de lebmaag zò fijngemaakt, dat het in de darmen kan worden opgenomen.
Via de darmen worden alle belangrijke voedingsstoffen in het bloed opgenomen en door het lichaam gevoerd. Deze voedingsstoffen komen ook in de uier, waar de melk wordt gevormd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pens, netmaag, boekmaag en lebmaag en die zijn allemaal goed te eten. In italia noemen ze dat trippe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en in Spanje heet het "callos" en het is een heel geliefd en gewaardeerd gerercht. Maar een van de weinige die er bij mij niet ingaat :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren in Italia gewoond en voor mij is het een van de favorieten, mits goed klaar gemaakt.
Een koe heeft 4 magen..
De eerste maag: De eerste maag wordt ook wel de Pens genoemd. De koe slikt het gras zonder te kauwen in. Dan komt het bij de eerste maag: de pens. Als de pens vol is, komt het gras beetje voor beetje weer in de bek. Dan gaat de koe het fijn kauwen.
Daarna wordt het weer ingeslikt en komt het in de volgende maag.

De tweede maag: De tweede maag ook wel de netmaag genoemd. Hier wordt de herkauw massa verder verteerd en gaat dan naar de volgende maag.

De derde maag: ook wel de boekmaag genoemd. het is zo genoemd om dat daar het vocht er uit gehaald wordt.

De vierde maag: ook wel de lebmaag genoemd. Dat lijkt op een mensenmaag. Hier worden de voedingsstoffen verteerd. Voedingsstoffen worden opgenomen via de darmwand.
Door het bloed gaan ze naar de plek waar ze nodig zijn. De rest die niet wordt gebruikt gaat naar buiten(mest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koe heeft vier magen: de pens, de netmaag, de boekmaag en de lebmaag.

1.Rumen (pens)
De eerste maag, ook wel de pens genoemd.
De koe slikt het gras zonder kauwen in.
Als de pens vol is, komt het gras bij beetjes terug in de mond waarop het fijn gekauwd wordt : de koe herkauwt.
Daarna wordt het weer ingeslikt en komt in de volgende maag.

2.Reticulum (netmaag)
De tweede maag, ook wel netmaag genoemd.
Hier wordt de herkauwde massa verder verteerd.
Daarna gaat het naar de volgende maag

3.Omasum (boekmaag)
De derde maag, ook wel boekmaag genoemd.
Hier wordt het vocht eruit gehaald.

4.Abomasum (lebmaag)
De vierde maag, ook wel lebmaag genoemd.
Lijkt op een mensenmaag. Hier worden de voedingsstoffen eigenlijk verteerd.
Voedingsstoffen worden opgenomen via de darmwand door het bloed en gaan naar de plaats waar ze benodigd zijn.
De niet gebruikte rest, de afvalstoffen, gaat verder via de ingewanden naar buiten (mest).

5. De uier
De "melkzak" van een koe.
Binnenin is het verdeeld in 4 kwartieren, elk met een tepel.
De melk wordt gevormd in de melkblaasjes van de uier. Melkvormende cellen halen de nodige bestanddelen uit het bloed.
Om 1 liter melk te maken moet er 300 tot 400 liter bloed door de uier stromen. In de melkklieren hoopt de melk zich op en wanneer de druk te groot wordt, lopen de druppeltjes via kleine en grote melkkanaaltjes in de melkboezem.
Enkel wanneer op de tepels op de juist manier geduwd wordt, komt er melk uit.
Bij het machinaal melken worden 4 tepelhouders gebruikt die luchtledig gezogen worden door een vacuumpomp.
De melk gaat rechtstreeks van de uier naar de koeltank zonder in aanraking te komen met de buitenlucht.
Ze wordt op de boerderij bewaard in een grote koeltank op 4°C.