Hoe kan het dat geur ergens "in gaat zitten"?

Als voorbeeld; het aquarium van onze dochter moest schoongemaakt worden want er was een vis overleden. Die had er een lange avond en nacht in-gedobberd. Het schoonmaken van het aquarium gebeurde in de badkamer en er kwam toch een stank vanaf! Aan het eind van de dag wilde ik gaan douchen en toen ik een handdoek pakte zat die vieze dode vislucht helemaal in mijn handdoeken die dus meteen een retourtje wasmachine kregen. Maar hoe komt het dat die lucht, de geur, in de handdoeken trekt? Welk proces gaat daar aan af

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Geur bestaat uit moleculen. Die kunnen zich door de ruimte verspreiden, en zo op handdoeken, muren etc. afzetten.
Ze kunne zich ook weer in op de geurreceptoren in onze neus afzetten, waardoor we iets "ruiken".
Reddie