is planeet mars echt rood?

Ik hoor er wel eens van dat mars
eigenlijk geel is. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Mars bevat veel ijzer. Eigenlijk roest, dat geeft een rode kleur. Hij is dus echt roodkleurig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mars wordt inderdaad de rode planeet genoemd. In werkelijkheid klopt dit niet helemaal, maar van een afstand lijkt het oppervlak wel rood. Dit komt vanwege stof dat in de atmosfeer zit. Dit stof bevat veel ijzeroxide, vandaar het een rode roestkleur heeft. Op de eerste foto zie je hoe Mars er uit ziet vanuit de ruimte, genomen door de Hubble Ruimtetelescoop in 2001.

Stel nu dat je op het opperval van Mars zou staan. In dit geval lijkt het oppervlak veel minder rood dan wanneer je het van een afstand zou bekijken. Dit komt dus doordat je dan niet door de atmosfeer heen hoeft te kijken en al die stofdeeltjes waarneemt. Van dichterbij lijkt het oppervlak van Mars meer okerkleurig, wat inderdaad meer gelig is. Op de tweede afbeelding zie je hoet het oppervlak van Mars er uit ziet van dichtbij.