kort gezegd een poleshift houdt in dat de noordpool, zuidpool wordt en vica versa.
10 jaar geleden
Een pole shift is in het Nederlands een poolverschuiving.

Dat houdt in dat de noordpool en de zuidpool heel geleidelijk van plek veranderen. Dat is al aan de gang sinds we dit kunnen meten, en waarschijnlijk is het een continu proces dat nooit stopt. De polen bewegen zich met een snelheid van enkele kilometers per jaar.

Zo af en toe vindt er een ompoling plaats. Daarbij wisselen de noordpool en de zuidpool van plaats. Dit is in het verleden meermaals gebeurd, maar het gebeurt zo onregelmatig dat we totaal niet kunnen voorspellen wanneer de volgende keer zal zijn. Reken op gemiddeld eens per paar honderdduizend jaar.

Toegevoegd na 18 seconden:

Heel belangrijk is te beseffen dat het hier gaat om verplaatsingen of verwisselingen van de MAGNETISCHE noord- en zuidpool. Bij een verplaatsing wijst je kompasnaald net een klein beetje in een andere richting, bij een ompoling staat je kompasnaald ineens compleet de andere kant op.

De GEOGRAFISCHE noord- en zuidpool hebben hier niets mee te maken. Die schuiven weliswaar ook een heel klein beetje vanwege bijvoorbeeld de platentektoniek, maar plotseling ompolen zullen ze nooit: dat is natuurkundig onmogelijk.

Nu lijkt dit allemaal heel vanzelfsprekend, maar in de pseudowetenschappelijke lectuur zijn veel boeken geschreven die het verschil tussen de magnetische en de geografische polen verdoezelen. Zulke boeken halen echte wetenschappelijke bevindingen aan over de (magnetische) poolverschuiving en ompoling, en doen vervolgens net alsof die bevindingen betrekking hebben op een (niet bestaande) geografische poolverschuiving en ompoling.

En ja, een geografische ompoling, ALS die mogelijk zou zijn, zou voor wereldwijde rampen zorgen.

Door net te doen alsof de (werkelijk bestaande) magnetische ompoling een geografische ompoling is, kunnen zulke boeken angst zaaien en dus hoge verkoopcijfers halen, terwijl ze in feite grote onzin verkopen. Houd daar rekening mee als je dergelijke verhalen tegenkomt...

Cryofiel