Waar is de winter- of zomertijd aan toegevoegd? Met andere woorden welke tijd was er eerst, de winter- of de zomertijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De 'wintertijd' was er eerder.

Toegevoegd na 27 seconden:
'Zomertijd (in België ook vaak zomeruur; internationale benaming Daylight Saving Time of DST) is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt).'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toch was het Duitsland dat tijdens de Eerste Wereldoorlog op 30 april 1916 als eerste de zomertijd invoerde als maatregel om kolen te besparen in oorlogstijd. Duitslands bondgenoten en Groot-Brittannië en neutrale landen (waaronder Nederland) volgden snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is eigenlijk geen touw aan jouw vraag vast te knopen.
Er is natuurlijk de tijd die geldt voor jouw lengtegraad, daarna heeft men voor het gemak afgesproken om binnen bepaalde gebieden de klokken gelijk te zetten. Die gebieden noemen wij tijdzones. Binnen de tijdzones staat de zon op verschillende moment op zijn hoogst, maar is het altijd op hetzelfde moment 12 uur.
Vanaf 1916 (zie psman) heeft men een systeem van de klok terugzetten en de weer vooruitzetten gepoogd om energie te besparen, maar ook om mensen zoveel mogelijk daglicht te geven, vooral bij het naar het werk gaan ‘s morgens. Het is dus geen andere tijd, maar de klokken zijn verzet. Het gemak is dat een ieders wekker gewoon op bijv. 7 uur kan blijven staan.

Officiële bevestiging heb je natuurlijk niet nodig, want gezonde mensen passen hun ritme aan zonder een officiële verschuiving van de klok: je staat ‘s morgens in de zomer vroeger op dan in de winter. Maar zonder officiële regeling zou het de planning natuurlijk niet werken. Je moet dienstregelingen kunnen maken zonder 2 keer in het jaar de vertrek en aankomsttijden te hoeven opschuiven, daarom verschuiven ze twee keer per jaar voor een deel van de wereld de klok. Niet overal, daarom moeten de internationale vliegmaatschappijen 3 vertrek en aankomst tabellen maken voor ieder jaar.