kan je een ei breken met een hand?

Ik zag op tv iets dat je een ei niet met een hand kan breken natuurlijk wel als je het ergens op slaat maar alleen je handen ik wil het zelf nog niet proberen alleen als ik weet dat het echt niet kan!!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15K
Reddie
9 jaar geleden
Je zag dus eigenlijk NIETS.
En waarom wil je het alleen zelf proberen als is aangetoond dat het echt niet kan???
nounka
9 jaar geleden
vermoedelijk omdat hij dan 'het niet kan' en dat wil meemaken net.
als het wel gaat, ja dan heb je gewoon er een boeltje van gemaakt waar het niet de bedoeling was.
Fin, zo zou ik toch reageren.

Het beste antwoord

Als je een ei in je handpalm neemt, vervolgens je vingers rond het ei kromt en dan probeert op die manier het ei kapot te drukken, zal dat inderdaad niet lukken.

Als je echter niet met je hele vingers rond het ei zit, maar het ei zodanig vastpakt dat je met het topje van je sterkste vinger (bij de meeste mensen is dat de wijsvinger) "in het ei prikt", zal het wel lukken. De handpalm en de andere vingers doen dan bijna niets, ze houden het ei slechts vast.

De truc is dat je op de eerste manier de druk over het hele ei verdeelt, en daar is een ei goed tegen bestand. Op de tweede manier druk je het ei op slechts één klein plekje in. Daar kan een ei niet tegen.

Toegevoegd na 10 uur:

Een andere manier om het ei te breken is: het ei alleen tussen het topje van je duim en het topje van je wijsvinger vastpakken, en dan hard knijpen.

Dit gaat het makkelijkste als je je duim en wijsvinger niet als een pincet naar elkaar toe beweegt, maar als je een rondje maakt van duim en wijsvinger. Anders gezegd: zet duim en wijsvinger zo op het ei dat vrouwen met lange nagels dat niet zouden kunnen, maar mensen met korte nagels wel.

Toegevoegd na 12 uur:

Het nadeel is natuurlijk wel dat je op die manier al gauw een "krater" in het ei drukt. Het vergt nogal wat oefening om, na het eerste breken van het ei, het ei netjes te "openen" zodanig dat je de inhoud eruit kunt laten stromen zonder dat je schilfers schil meekrijgt.

Maar goed, je vroeg alleen of het mogelijk is het ei te breken, niet of het ook mogelijk is het ei zodanig te breken dat je het daarna kunt gebruiken als ingrediënt in een gerecht.

Het eerste (alleen breken) is goed mogelijk, het tweede is ook mogelijk maar vereist oefening en ervaring.

Cryofiel
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Ja, je kunt een ei heel makkelijk breken met één hand. Ik heb het professionele koks vaak genoeg zien doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer koks met een hand een ei breken, dan tikken ze hem eerst ergens tegenaan.
Antoni
9 jaar geleden
Ook de toelichting hoort bij de vraag...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en wat bedoel je daarmee?
Antoni
9 jaar geleden
Professionele koks breken vaak een ei door er ergens mee tegenaan te tikken, niet zo maar los in de hand. De vraagsteller heeft dit in de toelichting vermeld: "Ik zag op tv iets dat je een ei niet met een hand kan breken natuurlijk wel als je het ergens op slaat maar alleen je handen". Je lijkt dus de vraag te hebben beantwoord zonder de toelichting te hebben gelezen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Een paar leestekens in de vraag hadden wel geholpen bij de leesbaarheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Antoni, ik had de toelichting bij de vraag zeker wel gelezen. In die toelichting gaat het over koks die het ei ergens tegenaan tikken. Van ergens tegenaan tikken is in mijn antwoord geen sprake.
Ik meen koks te hebben gezien die het tikken achterwege lieten, al begin ik zo langzamerhand te twijfelen aan mijn eigen waarneming :)
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, dan was mijn indruk onjuist: je hebt de toelichting wel gelezen. Ik twijfel ook of professionele koks ooit een ei met alleen hun hand breken.
Nee, het is bijna onmogelijk om een ei in een hand te breken zonder dat je hem eerst tikt.

____________ http://carlkop.home.xs4all.nl/specials/pasen/eieren.html_____
Eieren: breekbaar. Die woorden zijn bijna synoniem. Want ook al kan een ei heel goed een over de schaal verdeelde drukbelasting weerstaan (een vers ei in de handpalm kapot drukken is een bijna onmogelijke opgave), toch zijn eieren zeer kwetsbaar.

Ooit steeg in Engeland een vliegtuigje op om de grond met eieren te 'bombarderen'. Ondanks hun inslagsnelheid van 240 kilometer per uur bleef zestig procent van de uitgeworpen eieren heel. Maar de rest was niet meer dan een onmeetbare hoeveelheid eierstruif.
________________________________________________________________
9 jaar geleden
Ja, dit kan ik niet goed uitleggen in woorden. Dus een verwijzing naar het filmpje dat ik er meteen voor op mijn Facebook profiel zette (is 113% publiek, dus iedereen kan het zien): https://www.facebook.com/video.php?v=929976743687783

PS: Waarom ik dat al van kleinsaf doe (staat daar toegelicht)? Als ik honger heb in eitjes (bijvoorbeeld na of zelfs voor een survivaltocht) kan ik gemakkelijk 8 tot 10 eitjes alleen opeten met héél veel suiker (smaakt dan een beetje naar pannenkoeken). Dus met kindjes wordt dat al snel veel eitjes, en ik kom uit een gezin van elf kinderen, en ik bakte soms de eitjes omdat ik dat heel snel kon...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS: Gaat dus gemakkelijkst met een klik in de beide polsen (dus in elke hand een eitje), maar al doende leert men. Als je grotere eieren heb, kun je het ook zonder te tikken, maar dan maak je wel je handen vuil. De foto achteraf was om te tonen, dat je geen eierschaal in je pan of potje hebt nadien, tenminste als je normale verse eieren neemt. Hoe groter ze zijn, hoe gemakkelijker meestal. Hier zijn het kleinere en dus met iets hardere schaal zodat je ze sneller moet breken in één vloeiende beweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga nu slapen, maar probeer morgen aan de verse eieren te geraken van mijn gebuur die heel groot zijn om ze dan te breken met een hand zonder de tik erbij en het te filmen (je zult wel zien dat je handen erg vuil worden en dan lukt het moeilijk om geen schaalstukjes te laten vallen in het potje of de pan). Mocht ik het vergeten, mail me op info@logocom.be want ik ben weer bezig met 10 dingen tegelijk in mijn 26 uren op een dag en dan raakt niet altijd alles afgewerkt.