Kan je blind worden als er een blikseminslag voor je plaats vind?

Naast het feit dat het levensgevaarlijk is

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Dat lijkt me van niet aangezien het licht wel fel is, maar van korte duur. Je gaat ongetwijfeld vlekken zien en misschien kan het een tijdje duren voor je hersteld bent, maar blijvende schade, laat staan blindheid lijkt me onwaarschijnlijk.

En zoals je zelf al zegt: als er een blikseminslag dichtbij genoeg is om er blind van te worden, heb je wel andere zaken om je druk over te maken. Je leven enzo...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een bliksem kan heel goed vlakbij inslaan in een bliksemafleider, of wanneer je zelf in een kooi van Faraday zit (b.v. je auto).
Je kunt dan volkomen veilig zijn en toch vlak bij die bliksem. Een auto als bescherming heeft bovendien als voordeel dat je ook wat beschermt bent tegen rondvliegende vonken e.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een goed punt, Ozewies... whatever. Ik sprak te snel.
In de bron is de onderstaande quote te vinden:
"Wanneer iemand direct of indirect getroffen wordt door de bliksem, is er een kans van ongeveer 50% dat hij/zij het overleeft. Iemand die natte kleren draagt loopt een groter risico op ernstige schade dan iemand die helemaal droog is. Wel kan de persoon een hartstilstand krijgen en bewusteloos raken. Ook kan tijdelijke blindheid en/of doofheid optreden, ernstige brandwonden, spierschade... In veel gevallen zal er blijvende zenuwschade optreden. "

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2979

Het licht is zo fel dat tijdelijk blindheid dus zeker mogelijk is. Toch lijkt de bron te suggereren dat blijvende blindheid niet waarschijnlijk is.
Mocht je echt getroffen worden dan kunnen delen van je lichaam of zenuwstelsel verbranden. Worden je ogen of de visuele hersendelen getroffen, dan kan dat natuurlijk wél blindheid veroorzaken. Maar dat is dan als gevolg van verbranding, niet door de felheid van de bliksem zelf.