Wat is de proportietoets voor verschillen bij statistiek?

Men wil weten of de 'man/vrouw'-verhouding onder studenten van Faculteit A
en B van elkaar verschilt. Op steekproefbasis stelt men vast dat de proportie man
in van Faculteit A 0.40 en in B 0.52 bedraagt. In beide gevallen zijn 100
studenten onderzocht.
7. Als je hier de (juiste) nulhypothese toetst met behulp van de proportietoets
voor verschillen, tot welke conclusie kom je dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai, spss statistics?? Vandaag een toets van gehad. Verschrikkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja echt verschrikkelijk, heb maandag zelf een toets :(

Het beste antwoord

Kan je hier iets binomiaals doen? Man óf Vrouw?? Je weet de frequentie (verwachtte freq.)? Of bedoel jij de tekentoets??

Ik zou zeggen:
Freq. man in Fac A: 0.40
Freq. man in Fac B: 0.52
Dan heb je de hypotheses:
H0: p = 0.40
H1: p != (ongelijk) 0.40
waarbij X ~ B(100, 0.40)

Dan toets je:
P(X >= 52) = 0,1001.
Dus met een zekerheid van iets minder dan 1% kan je zeggen dat dit een significant verschil is...

Toegevoegd na 2 uur:
Excuus, met een α > 1 %. (iets groter dan 1 %).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

het lijkt mij dat men op beide faculteiten 100 studenten heeft onderzocht en dat op faculteit A 40% daarvan mannelijk was en bij faculteit B 52%.
de conclusie moet dan ook zijn dat op faculteit B meer mannelijke studenten zijn dan op faculteit A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaja... is dit significant verschil?