Kan je op je rekenmachine een breuk vereenvoudigen?

Wat moet je dan intikken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
8.3K

Het beste antwoord

Als je een resultaat hebt en je drukt 1/X in en je krijgt een geheel getal dan is dat een breuk van normale getallen...

en ja je kunt de ggd vinden, de grootste gemene deler... En dat is breuken vereenvoudigen... Vind de ggd en je hebt de breuk vereenvoudigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, om breuken te vereenvoudigen moet je ECHT je tafels kennen en zelf aan de slag. Een rekenmachine kan de breuk - iedere breuk - alleen maar uitrekenen ofwel omzetten in een decimale breuk. Hij deelt de teller door de noemer en that's it. Een rekenmachine kan van 6/8 geen 3/4 maken ; die maakt van beiden gewoon 0,75.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Een gewone rekenmachine kan dat inderdaad niet. Je kunt wel die 6/8 nemen, en eerst proberen of 6/2 een heel getal is, daarna proberen of 8/2 een heel getal is, en zo ja, beide door 2 delen zodat je 3/4 krijgt (op je kladpapiertje). Bij grotere tellers en noemers kun je dit herhalen zolang je wilt, en als je niet meer door 2 kunt delen ga je proberen of je teller en noemer door 3 kunt delen. Zo kun je, ook met een gewone rekenmachine, een breuk vereenvoudigen. Een uitgebreidere rekenmachine, zo'n ding dat ook grafieken kan tekenen, kan vaak wel breuken als breuken bewerken. Dus echt 6/8 c.q. 3/4 in plaats van 0,75. Veel van die rekenmachines kunnen zelfs symbolisch werken, dus bijvoorbeeld 2a/8 vereenvoudigen tot a/4. Omdat ik niet weet over welke soort rekenmachine vraagsteller het heeft, kan ik deze vraag niet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's geen rekenmachine meer; da's een computer ! :lol:
Maar aan al zijn vragen te zien is het iemand begin middelbare school, dus zo uitgebreid zal het niet zijn Volgens mij moet ie vooral nog eens heel goed al zijn tafels gaan stampen ; daar lag het bij mijn dochter ook aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had op de middelbare gewoon een TI die de omzetting kon maken: vul in 2/4, "=", en je kreeg 1/2 als antwoord. Het ligt dus echt aan je rekenmachine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gááf ! Daar ben ik denk ik al te oud voor ; ik heb er nooit van gehoord. Wel van die halve computers, maar dat trucje is nieuw voor me. Mmmm, dan wordt je wel een erg luie rekenaar vrees ik.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, da's het nadeel van die dingen. Je hoeft niet meer zelf na te denken. Daardoor mis je de onderliggende verbanden. Dan zie je mensen die 4x7 moeten uitrekenen, en geen benul hebben hoeveel dat ongeveeer zou kunnen zijn. Dus pakt zo iemand de rekenmachine erbij, typt de som in, kijkt naar het schermpje  --  en roept triomfantelijk: 11! Wij, als oudere generatie, zien direct a) dat dit niet kán kloppen, en b) wát er waarschijnlijk fout is gegaan tijdens het intoetsen van de som. Veel veertienjarigen hebben geen benul.