Stel je hebt bijv. A, G, C en T en je wilt weten in hoeveel mogelijke combinaties deze kunt zetten, hoe reken je dat dan uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

4x3x2x1=24

Eerst heb je keus uit vier, dan uit drie (want één heb je al gekozen), daarna nog maar uit twee (want de eerste twee heb je al gekozen) en dan blijft er nog maar één over.

Dus je hebt met vier letters vierentwintig verschillende combinaties.

Toegevoegd na 3 dagen:
Op deze website http://saskiablog.gijselhart.nl/2012/08/ha-wiskunde-4/ staat (ook) een uitgebreide uitleg.

Overigens wordt 4x3x2x1 in de wiskunde ook geschreven als 4!

Dit wordt uitgesproken als 4 faculteit.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Faculteit_(wiskunde)
10 jaar geleden
Wat hierboven gezegd wordt klopt als het gewoon random letters zijn die iets moeten aangeven

Heb je het echter over DNA (wat ik denk dat je bedoelt) dan heb je maar twee vaste combinaties, namelijk G(uanine) met C(ytosine) en A(denine) met T(hymine).