Hoe kan ik de breuken 1/12 en 3/30 omzetten naar kommagetallen?

Hoe kan ik, zonder gebruik te maken van een rekenmachine, bovenstaande breuken omzetten naar kommagetallen? Hoe maak ik decimale getallen van de 12 en de 30?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
11.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
haal de laatste letter weg dus 1 op de 3

Antwoorden (5)

3/30 kun je vereenvoudigen tot 1/10, door zowel teller als noemer te delen door 3.
1/10 = 10/100 dus 0,10

1/12 is zo uit het hoofd niet te doen.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je redelijk geoefend bent in het hoofdrekenen is een staartdeling voor 1/12 prima te doen.
anneliez
9 jaar geleden
en anders een stukje papier en potlood
kierkegaard47
9 jaar geleden
Inderdaad. Of beginnen met 100:12 . Dat is gelijk aan (100/4)/3 = 25/3. 25/3 is 8 1/3 = 8.3333333333..... Dus is 1/12 honderd keer zo klein, ofwel 0.08333333333.....
Vind een getal dat je met de noemer kunt vermenigvuldigen om zo dicht mogelijk bij de tien / honderd / duizend / tienduizend te komen bijv.:
x8
1 8
- = -
12 96
x8

In dit geval ga ik zo dicht mogelijk tot de honderd, en honderd heeft 2 nullen, dus moet ik de teller 2 plaatsen naar links opschuiven, en dan kom ik op 0,08. Wil je het nauwkeuriger dan moet je zo dicht mogelijk naar de duizend of zelfs tienduizend gaan.

Een ander voorbeeld die mooi rond uitkomt:
x25
3 75
- = = 75 met 2 komma's naar links = 0,75
4 100
x25
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo kom je op 0,8? Het antwoord is 0,83 of iets dergelijks. Ga je, als men vraagt naar wat 134 + 87 is ook als antwoord geven: 222 omdat dat een mooier getal is? Of ga je bij 2,5+ 3,6 zeggen dat het antwoord 6 is?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is gewoon een staartdeling met een grove afronding.
gvrox
9 jaar geleden
Pelle, hij legt het toch duidelijk uit dat hij eerst tot de honderd wil komen, dan kom je in de die benadering op 0,08 uit. Probeer je 1000 te benaderen dan komt er 0.083 uit, etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
0,08 staat er toch? het precieze antwoord is 0,08333. Maar ik schrijf zoals gvrox al zegt wil je het preciezer ga dan naar 1000 of 10.000. of 100.000 voor mijn part. Maarja lezen is niet je sterkste ding hè Pelle?
Deze is ook mooi "Het antwoord is 0,83 of iets dergelijks" of iets dergelijks.... je geeft zelf al aan dat precisie er niet zo doet, maar wel iemand erop bekritiseren, en een factor 10 naast zitten. Trouwens Ik ben erg benieuwd tot hoeveel cijfers jij achter de komma kunt rekenen uit je hoofd...tot op een duizendste is voor mij niet van belang het zo uit m'n hoofd te rekenen, wil ik het precies weten dan pak ik wel een calculator....
Ik kan zo meteen 3 methodes bedenken om dit zonder calculator op te lossen:

1. Benaderen door teller en noemer te vermenigvuldigen tot een makkelijkere breuk:

zie andere antwoord(en)

2. Cijferen:

10/12 = 0 (en een beetje) dus 0,0:

100/12 = 8 (en een beetje), dus 0,08:

8*12 = 96 --> 100-96 = 4 --> extra decimaal --> 40/12 = 3, dus 0,083

etc....

3. ontleden in eenvoudigere breuken die je na uitrekenen weer vermenigvuldigd:

3/30 lijkt mij trouwens al niet zo heel moeilijk: 3/30 = 0,1

1/12 = 1/3 * 1/4
1/4 = 0,25
en dat is dan al makkelijker door 3 te delen: 0,083333
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8*12 = 96—> 100-96 = 4—> extra decimaal—> 40/12 = 3, dus 0,083 ?
Deze moet je even uitleggen... = 3 dus 0,083?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij nader inzien is deze ook raar beredeneerd:
10/12 = 0 (en een beetje) dus 0,0 0 en een beetje dus 0,0? het is eerder bijna 1 min een beetje...
in dit geval krijgen 10 van de 12 kinderen een snoepje, en jij beweert dan niemand een snoepje heeft gekregen terwijl dit toch voor 80% het wel geval is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik tracht in woorden het principe uit te leggen van hoe een breuk of deling opgelost dient te worden dmv cijferen. In grote lijnen is dat per cijfer daarna met de rest verder delen. Dus 10/12 = 0, rest = 10 en niet 10/12 = 1 rest = -2, zo werkt het niet.
De staartdeling uitvoeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Staartdeling

Toegevoegd na 6 minuten:
12 / 1...,.. \ 0,083333333
-- -
--- -

etc.

Toegevoegd na 8 minuten:
De lay out is wat rommelig, maar het idee zal hopelijk duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
+, zie ook mijn reactie bij de vraag.
Wat mij betreft het enige juiste antwoord.
Een breuk is in feite niets anders dan een deling van 2 getallen, waarvan je de uitkomst prima met behulp van een ouderwetse staartdeling (zonder rekenmachine) kunt berekenen. Zie de bron voor uitleg en het online oplossen van een staartdeling.