hoe stel je de formule op van een omgekeerd evenredig verband?

Ik probeer deze vraag te beantwoorden, maar ik kom er maar niet uit. Wie kan me helpen zodat ik het beter ga begrijpen? Sites op het internet helpen me ook niet zo goed.

''De kosten voor het produceren van een scooter worden de productiekosten genoemd. De kosten nemen af als er meer scooters worden geproduceerd. Als er 2500 scooters geproduceerd worden dan zijn de productiekosten per scooter 800 euro.''

Hoe stel ik de formule op? De productiekosten per scooter is p en het aantal geproduceerde scooters is s

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Antwoorden (1)

De vaste lasten (fabriek, machines) zijn voor de gehele productie s steeds gelijk, ongeacht de productieomvang. Een fabriek heb je immers zowel nodig voor één als voor één miljoen scooters. In het echt klopt dat niet helemaal want er komt een moment dat de fabriek moet worden uitgebreid maar dat is in jouw opgave even niet in beschouwing genomen).
Echter, naarmate de productie groter wordt zijn de kosten van de vaste laten per geproduceerde scooter steeds lager. Je deelt die immers door alle gemaakte scooters.
In formule:
Vaste lasten per scooter = Vaste lasten / s.

Daarnaast heb je de variabele kosten (arbeidsuren, materiaal). Die zijn voor elke scooter gelijk, hoeveel je er ook maakt (ook dit klopt uiteraard niet want hoe meer je inkoopt, hoe meer kwantumkorting je zult krijgen - maar ook dit is hier even niet in beschouwing genomen). De variabele kosten zijn dus voor elke scooter gelijk, ongeacht de productie-omvang s.
Samen met de hierboven genoemde vaste lasten krijg je dan deze formule:

p = vaste lasten per scooter + variabele kosten per scooter ===>

vaste lasten
p = --------------- + variabele kosten per scooter [in €'s]
s

Vanuit wiskunde weet je dat dit een hyperbool geeft die loopt van (0, oneindig) naar (oneindig, variabele kosten per scooter). Dus een grafiek met 2 asymptoten. Verder ken je dus één punt: (s,p) = (2500, 800).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus van mij. overigens zou je als algemene formule voor een omgekeerd evenredig verband kunnen noemen: a x b = constant: zodra a groter wordt, neemt b af. Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden maar dit is de eenvoudigste en zoals je ziet als je dit grafisch gaat uitdrukken (zet a op de x-as en b op de y-as) krijg je een
symmetrische hyperbool. Zou je a x 2b = constant nemen dan is de symmetrie weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+