Hoe maak je een bol uit zeshoeken?

Ik moet een lamp maken voor school, en ik wil hem uit zeshoeken maken. Ik heb geen idee hoe je kunt berekenen hoeveel je er nodig hebt en hoeveel graden de hoeken zijn. kun je überhaupt wel een bol maken uit zeshoeken? en zit daar enige logica of een berekening achter? en als het niet kan: hoe kan ik dat oplossen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Antwoorden (1)

Dat kan alleen op de manier die Poet aangeeft in zijn voetbal.
De basis hiervan is een regelmatig twintigvlak, met driehoekhoeken als zijvlakken.
Dit twintigvlak heeft twaalf hoekpunten, waar telkens vijf driehoeken samenkomen. Als je van die twaalf hoekpunten een stukje afhakt krijg je twaalf vijfhoeken (zwart bij de bal) en houd je twintig zeshoeken over (wit bij de bal).
Reddie
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Of je neemt een dikke stapel 6-hoekige plaatjes en plakt die op elkaar. Dan schaaf je het geheel exact rond ;-)