Wie heeft links of uitleg over de wiskunde achter bijvoorbeeld een studiekeuzecheck of politieke voorkeur test?

Het gaat dus om de wiskunde achter testjes. Je hebt soms van die simpele zoals bij de uitkomst je punten per vraag optellen en dan als uitslag minder dan 5 punten; je bent dit. tussen de 5 en 10 punten; je bent dat en boven de tien punten; je bent dat. Maar wat is de wiskunde achter grotere tests? wie heeft hier een document van of een link etc?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat het ook afhangt of het een meerkeuzetoets is of een open-vragentoets

Antwoorden (2)

Dit is echt geen hogere wiskunde hoor !

Je stelt een aantal vragen en aan die vragen hang je per categorie een gewicht. (Geen kilo's maar een factor hoe zwaar je een dergelijk antwoord mee laat tellen)
Zo zal een vraag over het milieu voor een partij als Groen Links meer mee tellen dan voor b.v. de VVD. Aan het antwoord hang je dan meer gewicht voor de 'categorie' Groen Links en wat minder voor de VVD.

Zo stel je voor alle antwoorden gewichten op, stelt de vragen en telt de punten per categorie op.
Die laat je dan mooi in een staafdiagrammetje zien en je hebt je uitslag.

Wanneer je het heel zuiver speelt kun je alle vragen wellicht 100% neutraal houden. In dat geval hoef je geen gewichten toe te kennen aan de antwoorden.
Als het om een meerkeuzetest gaat, is het heel simpel
Als de vraag over het milieu gaat en de opties zijn:
"Hoeveel geld moet er naar milieu?"
10 miljoen naar milieu (GL+5, PVV-2)
0 naar milieu(GL+1, PVV+3)
10 miljoen af van milieu(GL-4,PVV+5)

Ik heb het voorbeeld nu met maar een vraag gedaan en maar twee partijen, maar dat is natuurlijk iets ingewikkelder. Dit is slechts een voorbeeld en men moet hier niet letterlijk aan vast blijven houden. In werkelijkheid is het heel wat anders.
Zo wordt bij elk antwoord de punten voor een partij bij elkaar opgeteld, en wie de meeste punten heeft, heeft de meeste overeenstemming met jouw keuze
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Bij een evenredig verdeelde variatie in vragen waarbij de standpunten van iedere partij voorkomen in de antwoorden, zullen de punten ook evenredig worden verdeeld over de partijen. Je past dan vrijwel even goed bij iedere partij, zo beredeneer ik. Hoe wordt dat probleem voorkomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een goede vraag, maar nee, dit zal niet gebeuren want alleen jouw persoonlijke antwoorden tellen mee, de antwoorden die niet gekozen zijn tellen (uiteraard) niet mee. Dus als jij een uitgesproken milieuactivist bent zal je op GL uitkomen want al jouw scores worden bij elkaar opgeteld. In het voorbeeld heb ik slechts twee partijen genomen, maar daar doen uiteraard ook de andere partijen aan mee. Die krijgen ook allemaal een score van -5 tot +5 afhankelijk wat je antwoord is. Daar komt dan uit de score voor GL = 30, PVV= 13,
VVD= -1.etc
Let wel dit zijn slechts voorbeelden, dus neem het niet te letterlijk.