Hoe bereken je %?

BV: 19% van 130...

hoe bereken je dat?

Toegevoegd na 5 minuten:
graag ook uitleg als het kan...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwsgierig geeft een goede uitleg.

Het beste antwoord

130 x 0,19= 24,7

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zet de % in een komma getal(0,19) en dan x het ene getal (130)

Ander voorbeeld; 50% van 100 (je weet natuurlijk dat dat 50 is;)) Maar dan doe je dus ook 0,5 x 100 = 50 Dus het klopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

130:100 = 1% x19 =....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van jou is beter, minder handelingen.
19% ik denk dat je het dan over btw hebt.

Op de volgende site een handige tool:

http://www.hagra.nl/NL/07btw.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
130 = 100 %
1 % van 130 = 1.3
19 % is dus 19 x 1.3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
130:100, en dan keer 19, dus 22,1

Toegevoegd na 10 minuten:
als je ergens het procent van wilt weten, doe je het getal gedeeld door 100, en dat keer het aantal procent,

dus als je 20 procent van 30 wilt weten,
dan doe je 30:100 × 20, dus 0,6.

en als je 25 procent van 800 wilt weten, dan doe je gewoon:
800:100×25, dus 200
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24,7 Volgens mij is je rekenmachine kapoet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooh, haha, ik ben dom
19 gedeeld door 130= (even het zakjapannertje gebruiken) vermenigvuldigen met honderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
130 : door 1.190 = 109.24

Dus het brutobedrag delen door 1.190 en je hebt het excl. bedrag.

Dit gaat niet op voor auto,s omdat daar nog een deel BPM inzit wat er eerst uitgehaald moet worden omdat BPM BTW vrij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ezelbruggetje:

'procent' is een samenvoeging van twee Latijnse woorden.

'pro' betekent in dit geval 'per';
'cent' betekent 'honderd' (er gaan 100 eurocenten in een euro; het Romeinse getal 100 wordt met de hoofdletter C van cent aangeduid)

Je hebt dus 19 'per honderd'. Je weet dat je 130 hebt, dus dat is 1,3 maal honderd. Hieruit volgt het antwoord: 19*1,3.

Toegevoegd na 20 minuten:
De makkelijkste berekening gaat dus als volgt:

0,01 keer 'de totale hoeveelheid' keer 'het aantal procent' = hoeveelheid (van het totaal bij dit percentage)

Of afgekort:

0,01*totaal*% = 'hoeveelheid'

Mocht je een keer een andere waarde dan de hoeveelheid van het totaal bij een bepaald percentage niet hebben, dan kan je de onderstaande berekeningen gebruiken. Dit zijn allebei bewerkingen van de bovenstaande berekening:

'hoeveelheid' gedeeld door 'totale hoeveelheid' keer 'honderd' = 'aantal procent'
afgekort: hoeveelheid/totaal *100 = %

'hoeveelheid' gedeeld door 'aantal procent' keer 'honderd' = 'totale hoeveelheid'
afgekort: hoeveelheid/% *100 = totaal