Hoe stel je een sinusfunctie op met de gegevens van een experiment?

Ik moet zelf een sinusfunctie opstellen voor school en kom er niet goed uit. Je had een lichtbron wat inviel op een luxmeter. Je draait de luxmeter steeds 10 graden en meet dan weer. Uit deze gegevens moet je een sinusfunctie opstellen. Ik kwam zelf al tot een standaard sinusfunctie met de volgende gegevens (ik weet niet of het correct is): y=a*sinus⁡(90-x)+12, waarbij ik niet weet wat a moet worden. In de bijlage zitten de meetgegevens. Kan iemand mij alstublieft helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De waarden bij 10.. 80 graden worden helemaal buiten beschouwing gelaten! Dat kan niet de bedoeling zijn.

Antwoorden (1)

De maximale waarde van een sinus is 1 (één).
In jouw formule wordt die bereikt bij 90 graden, dus bij x=0.
Invullen in je formule geeft dat:

391 = a * sinus⁡(90) + 12 = a + 12

Dus a = 379
Reddie