Welke excel formule voor afstand WSG84?

Ik zoek een excel formule om de afstand in meters tussen twee sets coördinaten te vinden. De coördinaten komen uit WSG84 , met het volgende formaat: 52.1927 5.9926 . Betreft uitsluitend coördinaten in Nederland. De maximale afstand is 50 km. Zelf vond ik veel formules, maar kom er toch niet uit. Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak is de benadering door een bolvormige aarde goed genoeg.
De benodigde formuletjes staan gewoon in wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great-circle_distance
Reddie
9 jaar geleden
@iHave , de benadering voor een vlak Nederland is al genoeg.
Zie vraag.

Antwoorden (1)

Hiervoor kun je de volgende formule gebruiken:
a = arccos(sin β1 sin β2 + cos β1 cos β2 cos (λ2-λ1))
Of, in excel-notatie:
=(ACOS(SIN(B3*PI()/180)*SIN(B2*PI()/180)+COS(B3*PI()/180)*COS(B2*PI()/180)*COS((C3-C2)*PI()/180)))/PI()*20000
De factor pi/180 is steeds nodig omdat de goniofuncties met radialen werken en niet met graden. En aan het eind moet pi omgerekend worden naar de halve evenaar, dus 20.000 km (als je meters wilt moet je door 20.000.000 delen).
Ziehier een voorbeeld. Cel B4 bevat bovenstaande formule.
NB OL
P1 52,1827 5,9926
P2 52,3840 4,9183
Afstand 76,37114679

Zo, we wonen dus ruim 76 km van elkaar, hemelsbreed.
N.B. ik heb de formules voor boldriehoeksmeting gebruikt.
WGS84 definieert geen bol, maar een ellipsoïde.
Maar dat maakt voor het resultaat weinig uit, zeker als je je tot afstanden binnen Nederland beperkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry, met 20.000.000 vermenigvuldigen voor meters
WimNobel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. (niet gelukt)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor de formule, Wim. Werkt perfect. Je antwoord heb je 3,5 jaar geleden geschreven voor iemand anders, maar ik heb er nu nuttig gebruik van kunnen maken.