Hoe kan ik bij de formule ax2+bx+c kwadraatafsplitsen?

Mijn docent heeft dat gedaan, het dringt niet tot me door. Wat ik wel weet is dat hij de a in de formule weggewerkt heeft, maar wat ik raar vond is dat bij de tweede stap hij als antwoord (x+b/2a) b2/4a2 + c/a= 0 had. maar hoe heeft hij gedaan en waar is de x heen gegaan het was toch bx?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K

Antwoorden (2)

Om de abc-formule te kunnen toepassen moet je de getallen voor a, b en c vinden.

Elke kwadratische vergelijking kun je schrijven in de vorm van ax2 + bx + c = 0. Als de vergelijking bijvoorbeeld 2x2 + 3x + 6 = 0 is, dan heb je a = 2, b = 3 en c = 6.

Soms staat de formule niet zo netjes dat je meteen a, b en c kunt aflezen. Dan moet je de formule eerst omschrijven in de vorm van ax2 + bx + c = 0. Zodra je de getallen voor a, b en c hebt gevonden bereken je de discriminant D van de vergelijking.

De discriminant bereken je door de getallen voor a, b en c in te vullen de formule: D = b2 - 4ac. Daarna kun je de abc-formule gaan invullen. De oplossingen van de vergelijking zijn:

x=−b−D−−√2a∨x=−b+D−−√2a

Nu heb je de oplossingen van de vergelijking gevonden. Dit kun je nog controleren door de getallen voor x in de vergelijking in te vullen.
Het stappenplan is als volgt:

Stap 1: Als de vergelijking nog niet in de vorm ax2 + bx + c = 0 staat, herschrijf dan de vergelijking naar deze vorm.

Stap 2: Schrijf de getallen voor a, b en c op.

Stap 3: Bereken de discriminant, D = b2 - 4ac.

Stap 4: Vul vervolgens a, b, c en D in in de abc-formule:

Stap 5: x=−b−D−−√2a∨x=−b+D−−√2a

Stap 6: Controleer je antwoorden door de gevonden getallen voor x in de vergelijking in te vullen.
Als je de abc-formule gebruikt komt er vaak geen mooi geheel getal uit. Gebruik dan je rekenmachine om te benaderen. Let op! Altijd pas afronden als je het uiteindelijke antwoord hebt. Dus niet tussenoplossingen ook al afronden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vuistregels: De abc-formule
ax2 + bx + c = 0
D = b2 - 4ac
x=−b−D−−√2a en x=−b+D−−√2a
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt niet naar de ABC formule gevraagd maar naar hoe jemhet kwadraat moet afsplitsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog, goed gezien, ik zat ook eerst (fout dus) bij haakjes verwijderen in plaats van afsplitsen.
Haakjes wegwerken ken je al, bij deze opgave gaat het erom: kan het ook andersom?Dus om haakjes er weer in te zetten. Het kwadraat afsplitsen.

De vergelijking y = ax2 + bx + c kun je oplossen door kwadraat af te splitsen.
Daarmee heb je de ABC-formule "afgeleid".
Stel: x2 + 36x + 10 (x2 + bx + c)
Dan komt het niet uit, want als je probeert (x + 18)2 dan krijg je x2 + 36x + 324 zoals
De oplossing is erg simpel: Als het niet klopt dan máák je het gewoon kloppend!
Dat gaat zó:
x2 + 36x + 10
= x2 + 36x + 324 - 324 + 10
= (x2 + 36x + 324) + (-324 + 10)
= (x + 18)2 - 314
In die tweede regel heb ik er gewoon +324 en -324 bijgezet.
Omdat ik al wist dat er (x + 18)2 moest komen natuurlijk!
Dit wat ik hier heb gedaan heet "kwadraat afsplitsen" (engels: "completing the square").
Als er vóór het kwadraat ook nog een getal staat, dan moet je dat natuurlijk eerst buiten haakjes zetten.
Bijvoorbeeld: 2x2 + 12x + 10 = 2(x2 + 6x + 5) = 2(x2 + 6x + 9 - 9 + 5) = 2((x + 3)2 - 4) = 2(x + 3)2 - 8
Wat heeft men hier aan?
Zo kan men kwadratische vergelijkingen oplossen zonder de ABC-formule te gebruiken.
Voorbeeld: Los op: 4x2 + 32x - 16 = 0
4(x2 + 8x - 4) = 0
Þ 4(x2 + 8x + 16 - 16 - 4) = 0
Þ 4((x + 4)2 - 20) = 0
Þ 4(x + 4)2 - 80 = 0
Þ 4(x + 4)2 = 80
Þ (x + 4)2 = 20
Þ x + 4 = √20 of x + 4 = -√20
Þ x = -4 + √20 of x = -4 - √20.
Vaak begrijpt men een formule in het begin beter als men deze zichtbaar maakt door op de plaatsen a en b en c getalletjes te plaatsen. Men kan dan later ook even narekenen of de formule goed gebruikt is.
http://www.hhofstede.nl/modules/kwadraatafsplitsen.htm

Toegevoegd na 16 minuten:
In het filmpje is te zien hoe het gaat en wordt ook duidelijk waar de x van bx is gebleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@DeBibliotheekVragen,
Een duidelijke uitleg van de heer Theo de Haan hoe kwadraat afsplitsen gaat en ook waar de x van bx is gebleven. https://www.youtube.com/watch?v=CZHPZdVNaho Het geluid is niet al te best, maar dat kan aan mijn laptop liggen.Die heeft vandaag de bokkenpruik op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je (x)2 + 2x tussen haakjes zet (x + 2) en kwadrateert krijg je niet dezelfde einduitkomst, dat komt door de regel
a2 + 2ab + b2 = (a + b)kwadraat
(x + 1)2 = x2 + 2x + 1
(x + 2)2 = x2 + 4x + 4
(x + 3)2 = x2 + 6x + 9
(x + 4)2 = x2 + 8x + 16
Je ziet dat het getal 2, 4, 6 en 8 altijd het dubbele is van het getal tussen de haakjes. Voorbeeld:
(x + 2)2 - 16 = x2 + 4x - 12 = x2 + 4x + 4 - 4 - 12 = (x + 2)2 - 16
de getallen 2 naast het haakje is een kwadraat. Ik krijg dat op GoeieVraag niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let op dat de uitkomst van een wortel altijd een plus en min uitkomst heeft.
(x + 5)2 = 115
x + 5 = √115 v x + 5 = -√115