Wat moet er op een x -en y as van een puntenwolk ?

ik wil het verband tussen de lengte van een persoon en hoe ver hij een bal kan trappen achterhalen, maar ik weet niet zo goed wat er op welke as moet staan in mijn puntenwolk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K

Het beste antwoord

Je hebt twee variabelen:
--   de lengte van de persoon
--   de afstand waarover iemand een bal kan trappen

Je hebt ook twee assen. Dat is dus eenvoudig: je hebt voor elke as één variabele.

Welke variabele langs welke as komt mag je zelf weten. Je kunt je het beste aansluiten bij de gebruikelijke keuze. Die is dat je de onafhankelijke variabele ("de oorzaak") op de X-as zet, en de afhankelijke variabele ("het gevolg") op de Y-as.

In jouw geval is de lengte van de persoon de onafhankelijke variabele ("de oorzaak"). Die komt dus op de X-as.

De afstand waarover iemand een bal kan trappen is de afhankelijke variabele ("het gevolg"), omdat je waarschijnlijk vermoedt dat een langer persoon de bal verder weg kan trappen. Die afstand komt dus op de Y-as.

(Vooral in de economie komt de omgekeerde keuze vaak voor. Maar dit is meer een natuurwetenschappelijk dan een economisch onderzoek, dus kun je het beste aansluiten bij het natuurwetenschappelijke gebruik.)

Cryofiel
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, de puntenwolk zal dan een puntenwolk worden die van linksonder naar rechtsboven gaat.

Andere antwoorden (1)

Daar zijn geen vaste regels voor.
Dat mag je zelf kiezen.
Reddie
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Voor de leesbaarheid lijkt het mij wel handig om de as waar je de meeste informatie bij zet de horizontale lijn te laten zijn, en die met de minste de verticale.