Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft een ananas te maken met de rij van fibonacci?

Ik weet wat de rij is. En dat het terug komt in de natuur, met gulden snede. Maar ik hoorde ook dat er iets met een ananas is maar weet niet wat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=pineapple+fibonacci+sequence&espv=2&biw=1920&bih=1099&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=pLk0VZ6PO4jjavK7gZAB&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=pineapple+fibonacci+sequence+golden+ratio
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien vindt je wat opheldering in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gBxeju8dMho Een jonge vrouw heeft deze naar Nickelodeon gestuurd omdat het ananashuis uit Spongebob Squarepants wiskundig onjuist is.
In deze video legt ze uit waarom. Nickelodeon heeft overigens naar aanleiding van dit filmpje het ananashuis wiskunde-proof gemaakt. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"He lives in something that mathematically misrepresents a pineapple under the sea..... Spongebob Squarepants!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik snap hem nu, zag eerst de spiraal vormen er niet goed in terug. bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, mooi kan wiskunde toch zijn...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Net zoals veel bloemen planten en vruchten met een spiraalvorm is ook een in ananas een aantal malen een reeks spiralen te herkennen in de fibonaccireeks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yess, een plus, mooi antwoord: deel de spiraal naar links op die naar rechts en je krijgt een benadering van ofwel 1,618 of 0,618. (trouwens de 2 getallen waartussen 1 middelevenredig is).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding