Heeft iemand een wiskundige formule ontwikkeld voor het reizen door de tijd?

Volgens Stephen Hawking kunnen wij reizen naar het verleden, op welke wiskundige formule heeft hij die bewering gestaafd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan überhaupt niet. Je zult je vergissen met Jules Verne...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat Stephen zegt... :-)
Cryofiel
8 jaar geleden
Stephen Hawking is onder andere bekend vanwege het feest dat hij ooit heeft gegeven voor tijdreizigers. Dat ging als volgt. Hij organiseerde een feest. Maar hij had niemand over zijn feest verteld. Pas de dag ná het feest maakte hij bekend dat hij dat feest had gegeven, en dat alle tijdreizigers van harte waren uitgenodigd. Een béétje tijdreiziger had de uitnodiging gezien, en gewoon even teruggereisd in de tijd om samen met deze wereldberoemde man een feestje te kunnen vieren. Maar helaas... er kwam niemand opdagen. Waaruit Stephen Hawking opmaakte dat tijdreizen kennelijk onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel Dat blijft inderdaad een leuk verhaal, maar er zijn zelfs als het mogelijk is om door de tijd terug te reizen toch verklaringen te bedenken waarom er niemand op zijn feestje kwam. ;-) http://www.giantfreakinrobot.com/scifi/reasons-showed-stephen-hawkings-retroactive-time-traveler-party.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan had hij ook Sheldon Cooper moeten uitnodigen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet is er momenteel niets feitelijk bekend wat tijdreizen definitief onmogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat ik overigens duidelijk maken dat het mij uiterst onwaarschijnlijk lijkt dat 'wij' ooit in staat zullen zijn om praktische invulling te geven, mocht de theorie erachter al bewezen worden, aan het begrip tijdreizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Time Travel disappointment by Sheldon Cooper:
https://www.youtube.com/watch?v=N0qDy0T5WXM
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat bedoelt vraagsteller eigenlijk met "een formule voor het reizen door de tijd"? Er is ook geen "formule voor een auto". Wel een formule voor de afgelegde afstand als je de tijd en de snelheid weet - maar daarmee heb je geen auto.
Thecis
8 jaar geleden
Tijdreizen is nog niet mogelijk. Maar er zijn wel theorieen die het mogelijk zouden moeten maken.
Bijvoorbeeld door het gebruiken van wormgaten (welke ook nog niet zijn aangetoond). Stephen Hawking heeft hier ideeen over (en waarschijnlijk ook wat aan gerekend, hem kennende) en het zou dan theoretisch mogelijk zijn om bepaalde wormgaten te gebruiken waardoor je terug in de tijd gaat of naar de toekomst gaat. Dit is afhankelijk van het wormgat. Je kan dan niet kiezen hoeveel je terug of vooruit gaat. Maar het zou dan mogelijk moeten zijn om er doorheen te gaan, terug naar de ingang te gaan en jezelf er dan in zien gaan.
Maar dit is allemaal theoretisch werk, zonder (echte) onderbouwing. Van formules is inderdaad nog geen sprake.
Amadea
8 jaar geleden
Jouw reactie doet mij sterk denken aan Alice in Wonderland, Thecis. Vervang konijnenhol door wormgat...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als mensen beweren dat tijdreizen "wiskundig mogelijk is" dan wil ik weleens weten: welke wiskunde? Zij verwijzen mij naar Hawking, Einstein enz., maar bij hun vind ik die niet, in ieder geval niet expliciet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@denk1smee
Volgens mij beweert niemand expliciet dat tijdreizen wiskundig mogelijk is, slechts dat het niet wiskundig ónmogelijk is.
Klein maar belangrijk nuanceverschil.

Antwoorden (3)

Nee, er is geen wiskundige formule voor tijdreizen.
Simpel vanwege het feit dat tijdreizen niet mogelijk is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat ik voorop stellen dat ik fysica louter als interesse heb en slechts basale kennis bezit omtrent relativiteit. Dit gezegd hebbende: We reizen continu in de tijd.
Vraag is of het tempo waarin dat gaat anders kan zijn dan de 'uur per uur' die wij kennen. De huidige wetenschappelijke kennis biedt geen ruimte voor reizen naar een tijd vóór de uitvinding van de 'tijdmachine'.
Maar afgezien daarvan is er, voor zover ik weet, niets dat tijdreizen feitelijk(!) in de weg staat. Daarnaast vertonen zeer zware objecten in het universum, zoals zwarte gaten, al verstoringen in ruimte-tijd. Tot slot bieden (toegegeven: puur hypothetische) wormgaten ook nog mogelijkheden voor de conceptualisatie van tijdreizen. Kortom: ; 'wij' reizen feitelijk al in de tijd. En ik ben benieuwd naar de onbuigbare onderbouwing voor de onmogelijkheid van tijdreizen in de zin van 'je naar toekomst of heden verplaatsen'. Mij lijkt het namelijk nogal stellig om dit als feit te formuleren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Rabelais
Tijdreizen naar de toekomst is een eitje, dat doen we continu. Snelheid en grote massa's in de nabijheid kunnen wat aan de snelheid doen waarmee we naar die toekomst reizen. Het probleem is het reizen naar het verleden. We kunnen niet terug. En daar gaat de vraag over. Hoewel wat kort, is het antwoord van jc54 daarom wél correct in dit verband.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min, rabelais legt uit waarom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewieze[...] Waar ik 'heden' zei, bedoelde ik 'verleden', stop de tijd, ik zet één joker in. Kan je me misschien uitleggen waarom reizen naar het verleden per definitie onmogelijk is? Uitgaande van een situatie, zeg, 100 jaar na de uitvinding van een tijdmachine zou je, puur theoretisch, tot 100 jaar in het verleden kunnen reizen... toch...?
Ik sta open voor andere conclusies, maar ik mis tot dusverre elke vorm van onderbouwing: welke daadwerkelijke feiten maken reizen naar het verleden op enig moment 100% onmogelijk?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Rabelais
Hier zet ik ook een jokers in... Ik bedoel dat naar de HUIDIGE bekende theorie de enige manier om naar het verleden te reizen is door sneller te gaan dan het licht. En volgens diezelfde theorie is juist dát onmogelijk. Dat nieuwe theorieën en uitvindingen daar in de toekomst verandering in brengen is altijd mogelijk. Dat is de aard van wetenschap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Reddie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jjge
Wellicht ontstaan er parallelle universa op het moment dat er andere keuzes worden gemaakt.
Volkomen onbewezen, maar vooralsnog niet volkomen onmogelijk.
Nee, niemand heeft hier nog een formule voor ontwikkeld.
Dat komt omdat die niet bestaat, net zomin als er een formule bestaat voor het drieplanetensysteem.
Je kunt hoogstens stap voor stap uitrekenen in welke tijd iemand zit. Al moet je dan natuurlijk nog wel even definiëren wiens tijd je als referentie neemt.
Het begrip tijdreizen suggereert overigens iets wat niet kan.
Als je de relativiteitstheorie correct toepast is het zo dat voor iemand die met hoge snelheid beweegt, de tijd langzamer gaat dan voor iemand die stilstaat (wat dat ook moge betekenen).
Als zo'n snelle beweger terugkomt is voor hem de tijd minder ver gevorderd dan voor de stilstaander.
Dat betekent dat de snelle beweger minder is verouderd dan de stilstaander.
Maar dat betekent dus helemaal niet dat de snelle beweger in het verleden van de stilstaander belandt. Hij komt gewoon in het heden van de stilstaander.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en jullie reacties. Het is inderdaad zo dat wij voortdurend naar de toekomst (tijd)reizen. Denk maar de Zon. Diens gestalte zien wij terwijl die al meer dan 8 minuten geleden is verdwenen. En dat geldt voor jouw monitor, al gaat dat om nanoseconden geleden. Wij zijn dus in tijd vooruit op de werkelijkheid om ons heen. Anders wordt het met tijdreizen naar het verleden. Rabelais heeft gelijk, dat gaat niet. In de blog van Eugene E. Bloemhard, "Een opstel over het ontstaan en bestaan van alles", staat het redelijk overtuigend, maar ik ben niet deskundig. Twee argumenten noemt hij: 1- er is geen plaats meer voor de gebeurtenis die de komst uit het heden of toekomst op ruimtetijd teweeg brengt en 2- quantumverstrengeling verhindert dat, omdat de atomen en subatomaire deeltjes waaruit wij nu bestaan, in het verleden deel uitmaakten van andere dingen en dus bij de komst uit het heden tegelijkertijd in twee dingen of 2 locaties zich bevinden. En dat laatste heeft bizarre, inconsequente gevolgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenstaande reactie was eigenlijk op het antwoord van Rabelais. Jij, Reddie, hebt gelijk, denk ik, alleen jouw onderbouwing is niet erg duidelijk voor mij.
Ik zal degenen die mij vertellen dat zo'n berekening wel bestaat, daarover nog aanspreken.
Bedankt voor het antwoord
Reddie
8 jaar geleden
@denk1smee, je vraagt naar "een wiskundige formule voor het reizen door de tijd". Waarschijnlijk ben je in de war met een wiskundige formule voor de tijddilatatie. Dat is een simpele formule die je overal kunt vinden.
Reizen in de tijd suggereert dat je gewoon een beetje door de tijd kunt pendelen, net zoals met een trein door de ruimte.
Zo zit dat echt niet in elkaar.
Stephen Hawking schrijft fictie. Er zijn namelijk geen wiskundige formules voor tijdreizen.

Tijdreizen (anders dan het uur-per-uur wat we allemaal doen) is geen werkelijkheid, en zal het ook nooit worden, om de simpele reden dat tijd niet iets persoonlijks is, maar iets universeels. Wel kun je persoonlijk de snelheid van de tijd soms anders ervaren. Ook mensen met progeria (no offence) reizen gewoon met een uur-per uur door de tijd.

Zelfs al zouden mensen een of andere formule op een A4-tje kladden, dan nog blijft de tijd gewoon doorgaan. Niemand heeft er grip op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Ik geloof niet dat je de werken van Stephen Hawking helemaal begrijpt.
Hij is wetenschapper, en geen science fiction schrijver.
Erna55
8 jaar geleden
Stephen Hawking:
In 1977 werd hij professor gravitationele natuurkunde en in 1980 werd hij Lucasian professor in de wiskunde. Hiermee had hij dezelfde leerstoel die Newton eerst had'. Op 30 september 2009 trad Hawking af uit deze functie, maar gaf aan wel op de universiteit van Cambridge te blijven werken. Tussen de tientallen buitenlandse onderscheidingen zit ook het lidmaatschap van de National Academy of Sciences in de Verenigde Staten. In 2006 kreeg hij de Copley Medal en in augustus 2009 werd Hawking door president Obama onderscheiden met de Presidential Medal of Freedom, de hoogste Amerikaanse onderscheiding voor burgers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Right, excuses. Ik dacht aan Stephen King :S
(what's in a name) Vergeet daarom gerust de 1e zin uit mijn opmerking, maar sta eens stil bij het vervolg...