welke hoek wordt bedoelt bij een bewegend voorwerp?

Als je met een spaander een biertje afschuimt van rechts naar links, en de spaander is gekanteld met een hoek van 135 graden tussen het nog af te schuimen deel van het biertje en de spaander links en 45 graden tussen het al afgeschuimde deel van het biertje en de spaander rechts.

Welke hoek gebruik je dan in zin: je moet het bier afschuimen met een hoek van ... graden.
De grootste hoek (135) is de hoek van de richting waarop de spaander beweegt. Dus het lijkt mij dat je dus een biertje afschuimt met 135 graden.?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
ItisILeClerc
8 jaar geleden
Je kunt beter een spaan gebruiken.

Antwoorden (3)

Ik zou inderdaad zeggen 135 graden, omdat je in die richting beweegt. Het maakt daarbij niet uit waar de toeschouwer staat, dus een afspraak als 'naar links is 135 en naar rechts is 45' heeft hier geen zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
met de zinsnede ' waar de toeschouwer staat' bedoel ik, dat iemand ook (als we je tekening als uitgangspunt nemen) van onderaf er tegen aan zou kunnen kijken; en dat zou voor het antwoord niet moeten uitmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welbeschouwd moet je het bier afschuimen met een hoek van 135 graden tussen het nog af te schuinen deel en de spaan en 45 graden tussen het reeds afgeschuimde deel en de spaan. Aangezien het begrip "afschuimen" niet verwijst naar de ene of andere hoek zul je erbij moeten aangeven welk van de twee hoeken je bedoelt.

Dan zou ik toch 45 graden kiezen want daarbij kan men zich een voorstelling maken. Bij 135 kunnen veel minder mensen zich direct een voorstelling maken.

De beste zin is dus: Afschuimen doe je met een hoek van 45 graden tussen de spaan en het reeds afgeschuimde deel van het bier.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je vraag is overigens algemeen gesteld ipv alleen inzake bierspanen. Maar daarvoor geldt hetzelfde: Een voorwerp beweegt met een vertikale hoek van 45 graden ten opzichte van het reeds afgelegde deel van zijn pad.
8 jaar geleden
45°. In dit soort gevallen wordt altijd gekozen voor een aanduiding van een scherpe hoek, dus tussen 0° en 90°. Mocht er dan nog onduidelijkheid overblijven dan kun je nog iets toevoegen als "met de beweging mee" of "tegen de beweging in". In dit geval het laatste dus.
WimNobel