Hoe bereken ik de inhoud van een bolsegment ?

Ik heb een bol met een straal van 40 cm , er gaat een schijf af van 10 cm.
Hoe bereken ik de inhoud van het bolsegment wat overblijft ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K

Antwoorden (1)

Ik zou een formule bij de cirkel maken: (x2+y2=1600) <=> y2=1600-x2
(2 is hier kwadraat)
Dan kan je de inhoud berekenen met integreren.
Je moet dan integreren van -40 tot 30, want (0,0) is het middelpunt, de straal is 40 en er gaat 10 cm af.
Bij het integreren doe je dan:
pi*integraal(1600-x2)dx