Hoeveel punten moet ik hebben om minimaal 4e te staan in een competitie?

Er zijn 10 spelers. Totaal 18 wedstrijden (tegen elke speler 2). Winnaar krijgt 1 punt en verliezer 0. Gelijkspel kan niet.
Totaal dus 90 punten te verdelen. Er zijn natuurlijk ontzettend veel combinaties mogelijk, maar wellicht is er een bepaald minimum wat je moet hebben om 4e te worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien begrijp ik iets niet, maar waarom zijn er 90 punten te verdelen? Als er 10 spelers zijn, totaal 18 wedstrijden (9x2), dan zijn er toch maar 18 punten te verdelen, als de winnaar 1 punt krijgt?
Of worden er 5 ronden gespeeld?

Het beste antwoord

Je vraagt hier twee verschillende dingen:

A) In de vraagstelling -zoals ik hem opvat- vraag je naar hoeveel punten je moet hebben zodat je _zeker weet_ dat je minstens 4e bent. Dus eigenlijk: welk puntenaantal is één meer dan de best mogelijke nummer 5 kan halen ? Het antwoord hierop is volgens mij: 15.
B) In je toelichting vraag je naar het aantal punten dat je als 4e _minstens_ zult hebben (dus: hoeveel punten heeft de slechtst mogelijke nummer 4?). Het antwoord hierop is volgens mij : 6.

Ik begin met B).

B) Wat je hier eigenlijk wilt, is een zodanige uitslag vinden waarbij je zo weinig mogelijk punten haalt en tòch nog 4e wordt. Hoe krijg je dat voor elkaar ? Door te kijken hoe je zoveel mogelijk punten bij de nummers 1-3 krijgt, en zo weinig mogelijk bij de 7 anderen, waarbij je die ‘zo weinig mogelijk’ punten ook nog zo egaal mogelijk over de nummers 4-10 probeert uit te smeren.

We kunnen de 10 mensen in 2 groepen verdelen, de ‘winners’, (de nummers 1 t/m 3), en de ‘losers’, de rest. En dan blijkt dat als we proberen zo veel mogelijk punten bij de ‘winners’ groep te krijgen HUN ONDERLING RESULTAAT NIET MEER UITMAAKT VOOR HET PROBLEEM. Het zijn 2 groepen die we compleet los kunnen bekijken. En dat vereenvoudigt het probleem aanzienlijk.

Waarom? Stel, de 3 winners winnen alles van de losers. Dus ze hebben ieder al 2* 7 wedstrijden gewonnen. Nu moeten ze nog onderling ieder 4 wedstrijden spelen. En daarbij zijn nog 6 punten te verdelen. Maakt het nog uit of nummer 1 alles wint (18 punten in totaal), nummer 2 alles wint behalve tegen nummer 1 (16 punten in totaal) , en nummer 3 in de winnaargroep alles verliest maar verder alles wint (14 punten), of dat ze allemaal 2 wedstrijden winnen en verliezen ? (alledrie 16 punten) Nee: hun puntentotaal blijft 48 , hoe ze onderling verder ook spelen.

Nu de 7 losers, nu we weten dat de 3 winners maximaal 48 punten van het totaal van 90 kunnen afsnoepen. Er zijn dan dus nog 42 punten voor hen over. Nummer 4 is de ‘winnaar’ van deze groep en zal van hen het meeste punten hebben. Hoe geven we hem zo weinig mogelijk punten? Simpel: als iedereen hetzelfde aantal punten, dus 6 haalt. En aangezien ze allemaal 2 wedstrijden tegen elkaar spelen, lukt dat bv als alle 2 paren ‘losers’ onderling één wedstrijd winnen en één verliezen.
Moet het een ‘echte’ nummer 4 zijn, dan zouden het 7 punten worden (nummers 5-9 ieder 6 punten, en nummer 10 5 punten.)

Ik ga verder in de reactie.
kierkegaard47
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
A) Wat je hier wilt weten, is hoeveel punten je eerstvolgende concurrent, nummer 5 _maximaal_ zou kunnen halen, om daar dan vervolgens 1 boven te gaan zitten (immers weet je dan zeker dat je minstens 4e bent) Ook hier kunnen we weer hetzelfde principe als hierboven gebruiken. Namelijk door nu als "winners" de groep van de nummers 1-5 te pakken, en te constateren dat hun maximale puntentotaal als groep (als ze allemaal alles van de losers winnen) , ongeacht hun onderlinge resultaat, altijd 18+16+14+12+10 = 70 zal zijn. En dan is het de vraag hoe je die 70 punten in de ‘winners’ groep zo egaal mogelijk verdeelt (je wilt immers dat de nummer 5 zo hoog mogelijk scoort). En dat zou het geval zijn als iedereen in de ‘winners’ groep 4 wedstrijden onderling wint, en 4 verliest (en dus 'naar de nummers 6-10 toe' alles wint). Dan krijg je namelijk als uitslag dat de 1e 5 allemaal 14 punten hebben. (Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen of je hier van een echte nummers 1-5 kunt spreken, of van 5 mensen op de 1e plaats. Kortom, heb je 15 punten of meer, dan weet je zeker dat je MINSTENS 4e bent.