Hoe bereken je dit?

Jantje rent een ronde met een gemiddelde snelheid van 3 kmp/u. De tweede ronde rende hij met een gemiddelde snelheid van 6kmp/u. Wat is zijn gemiddelde snelheid over de 2 rondes?

(Het blijkt niet 4.5 te zijn)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Laat het een rondje van 6 km zijn, dat rekent makkelijk.

(Je mag ook een andere lengte nemen voor het rondje, maar da's moeilijker rekenen. De uitkomst blijft hetzelfde.)

Het eerste rondje rende hij met 3 km/u, dus had hij 2 uur nodig.

Het tweede rondje rende hij met 6 km/u, dus had hij 1 uur nodig.

In totaal heeft hij twee rondes gelopen, dus 12 km. Hij had daar 3 uur voor nodig.

12 km in 3 uur, dat is een gemiddelde snelheid van 4 km/u.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk,ik was er niet opgekomen. Plus.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank. Leuk weetje: je ziet dat een stuk 3 km/u lopen, en dan een stuk dubbel zo snel, de *gemiddelde* snelheid lang niet zo ver doet oplopen als je zou denken. Dat is nu precies de reden dat het zinloos is, op de snelweg (of waar dan ook) er op los te razen. Je gemiddelde snelheid wordt *veel* meer bepaald door die ene file waar je even in zat, of door dat ene stoplicht dat op rood stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag met mijn fiets überhaupt niet op de snelweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer goed antwoord, niets meer aan toe te voegen.

Andere antwoorden (3)

n het geval getallen een dimensie hebben bestaande uit een quotiënt: km/uur of zo iets, dan moet je voor het gemiddelde een gewogen rekenkundig gemiddelde gebruiken met de quotiënt eenheden als weging.
Deze regel is ALTIJD van toepassing

Dus in dit geval wegen met uren (stel ronde = 6km)
2 * 3 + 1 * 6 / 2+1 = 12/3 = 4 km/u

Dit is wat Cryo ook doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het nog verder te veralgemenen: Je rent twee keer zolang 3 km/u als 6 km/u
misschien wat overdreven uitgebreid...maar wel duidelijk dat de lengte van het rondje er niet toe doet:

aantal rondjes 2
afstand 1 rondje = a

totale afstand = 2a

gemiddelde snelheid rondje 1: 3 km/uur
gemiddelde snelheid rondje 2: 6 km/uur

totale tijd=a/3 + a/6

gemiddelde snelheid over twee ronden = totale afstand/totale tijd
dus
Vgemiddeld = 2a / (a/3 + a/6)

a wegwerken:

Vgemiddeld = 2 / 0,5 = 4 km/uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel dat jantje 1 uur rijd (rondjes of niet) dan heeft hij in eerste uur 3km afgelegd en het tweede uur 6km dus in 2 uren 9 km met een gemiddelde snelheid van 4,5 km per uur