een vraag voor inteligente mensen?

je hebt 9 knikkers 1tje ervan weegt iets minder je ziet het niet met blote oog je voelt het niet van gewicht in je hand en je hebt een balanch weegschaal je mag 2x wegen niet meer hoe weet je welke knikker die ene knikker is die minder weegt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is simpel!

Verdeel de knikkers in drie groepjes van elk drie knikkers. Noem die groepjes A, B en C.

Leg groepje A aan de ene kant van de balans, groepje B aan de andere kant. Is de ene groep lichter dan de andere groep? Dan zit daar de gezochte knikker in. Zijn beide groepen even zwaar? Dan zit de gezochte knikker in groep C.

Je hebt nu nog maar drie knikkers, waar de gezochte knikker tussen moet zitten.

Leg twee van die drie knikkers op de balans, elk aan een andere kant. Is de ene lichter dan de andere, dan is dat de gezochte knikker. Zijn beide knikkers even zwaar, dan is de andere knikker de gezochte knikker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, simpel en doeltreffend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam er niet uit+1
paulus811
14 jaar geleden
Maar nu het scenario dat de balans doorslaat als je A + B op de weegschaal legt. Wat dan? En het gaat niet om de groep waar de knikker in zit, maar om de specifieke knikker. Als bij A + B de balans doorslaat, zul je knikkers moeten verwijderen. Hoe ga je dan te werk om in één keer de juiste knikker aan te wijzen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus811:
Balans slaat door. Zeg dat A de lichtste groep is. Dan zit daar de lichtste knikker tussen. Gooi alle knikkers van groepen B en C weg. Je hebt nu de drie knikkers van groep A over. Eén daarvan is de lichtere knikker. Leg nu twee van de drie overgebleven knikkers op de balans. Slaat de balans door? Dan weet je welke knikker de lichtste is. Slaat de balans niet door? Dan is de derde knikker, die niet op de balans ligt, de lichtste knikker.
paulus811
14 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud en bekend probleempje. Hoef je niet echt slim voor te zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer goed gevonden sommige denken zelfs het antwoord te weten en dan doen ze het nog mis

Andere antwoorden (3)

Leg eerst aan beide kanten van de balans 3 knikkers. Als de balans naar 1 van de 2 kanden doorhelt, dan weet je dat de zwaardere knikker aan die kant ligt. Je hebt dus nog 3 kandidaten over: A, B en C. Leg dan aan elke kant van de weegschaal 1 van de 3 kandidaten: A en B. Als de weegschaal doorhelt, dan heb je de zwaarste knikker gevonden. Indien niet, dan is kandidaat C de zwaarste knikker.

Helt de weegschaal bij de eerste weging van 2x3 niet over, dan zit de zware knikker bij de 3 die je aan de kant hebt gelegd. Dan zijn dit je 3 kandidaten A, B en C. Je kan dus ook nu bij de 2de weging aan elke kant 1 knikker leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, we hebben tegelijk zitten typen. Kennelijk is mijn typesnelheid iets hoger... ;-) Overigens werd er gezocht naar de *lichtere* knikker - maar dat doet aan je verhaal niets af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja... Bij wegen denk ik altijd aan zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt niet voor jezelf, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mwaaah.. niet meer zo erg als vroeger, maar er mag nog wel 10 kg af hoor.
Je legt 3 knikkers aan de ene kant en 3 aan de andere kant. 3 hou je apart. Als ze even zwaar zijn dan zit de lichtste in de groep die je apart hebt gehouden. Anders zie je aan de balans welke het lichtste is.

Van de groep die het lichts is weeg je door aan elke kant een knikker te leggen en er een apart te houden. Zijn ze even zwaar op de balans dan is degene die je apart houdt de lichtste. Anders zie je op de balans welke het lichtste is.

Toegevoegd na 50 minuten:
Even snel visueel gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je het tot nu toe kortste, maar toch heldere, antwoord hebt gegeven. Ik wou dat ik dat zo mooi kort kon verwoorden.
Rieneke1
14 jaar geleden
idd prettige uitleg!
+1
paulus811
14 jaar geleden
Ja leuk uitgelegd, maar in de laatste zin van de eerste alinea zit wel een fout. Je ziet in dat geval welke groep van 3 het lichtste is, maar je kunt nog niet de specifieke knikker aanwijzen. Hoe pak je dat aan met nog maar 1 weegpoging?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus811, dat staat beschreven in de tweede alinea.
paulus811
14 jaar geleden
Rotaluclac, ik heb t gezien en ga, na me diep geschaamd te hebben, de minduim op een of andere manier weer 'recht' zetten. Ik ken dit raadsel in een iets andere variant en de oplossing lijkt niet op die jullie geven, daar sloeg bij mij de verwarring toe. Zal ook wel aan t tijdstip liggen. Ik zal het raadsel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Paulus811. Geen probleem hoor. Rota was iets sneller.
Deze is al zo oud, maar voorruit. Pak 2x drie knikkers en weeg deze. De balans zal nu gaan uitslaan of gelijk blijven. Blijven ze gelijk, dan is nr 9 de bewuste knikker. Als de weegschaal uitslaat, ga dan door met de drie die minder zwaar zijn. Pak daar twee van die drie en leg de derde apart en weeg deze weer. Er zijn twee opties, de weegschaal slaat uit, je hebt de minder zware gevonden. De weegschaal blijft gelijk -> degene die je apart legt is de bewuste knikker.