Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Amstelbier hetzelfde als Heineken?

Van de week zag ik op tv bij Discovery het programma Megafactories. Een kijkje in de Heinekenfabriek. Tot mijn verbazing zag ik heel veel Amstelkratjes staan. Nu is mijn vraag, komt het uit hetzelfde vat of zit er een ander mengsel in zo'n flesje? Ik ben geen bierkenner.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat mij gewoon ff bezig hield is dat je denkt dat je bier van de concurrent drinkt, en het eigenlijk gewoon 1 pot is. Eigenlijk net als met wasmiddel enzo...

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat mij gewoon ff bezig hield is dat je denkt dat je bier van de concurrent drinkt, en het eigenlijk gewoon 1 pot is. Eigenlijk net als met wasmiddel enzo...

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat mij gewoon ff bezig hield is dat je denkt dat je bier van de concurrent drinkt, en het eigenlijk gewoon 1 pot is. Eigenlijk net als met wasmiddel enzo...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is het met veel grote merken zo: het komt uit (vaak) dezelfde fabriek, maar net met een iets andere receptuur.
15 jaar geleden deed ik een vakantiewerk bij Johma Salades.. daar kwamen veel verschillende merknamen onder mijn vingers voorbij, maar het kwam wel uit een andere ketel..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb ooit een rondleiding in de Heinekenfabriek in Den Bosch gehad. Daar vertelde men het volgende:
Heineken en Amstel gebruiken verschillende giststammen en Heineken laat het bier twee weken langer rijpen dan Amstel. Dat laatste verklaart voor een belangrijk deel het prijsverschil.
Verder laat men wel Amstel in buitenlandse brouwerijen brouwen, maar mag Heineken alleen in NL gebrouwen worden zodat het bijzondere gist van Heineken niet in verkeerde handen kan vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de zeer onterechte -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sluit me hierbij aan+

Andere antwoorden (2)

Amstel is overgenomen door Freddie in de jaren 70
Wel is uiteraard de productie en samenstelling hetzelfde gehouden.
(Lees meer...)
Bronnen:
12 jaar geleden
Dat iets uit dezelfde fabriek komt, betekent nog niet dat het ook hetzelfde produkt is. Die fout wordt ook bij "eigen merk"-produkten gemaakt. Men zegt dan dat het uit dezelfde fabriek komt als de a-merken, en dan dus wel hetzelfde moet zijn.

Een fabriek maakt vaak gedurende een bepaalde periode (meestal een dag of een aantal dagen) een bepaald product. Vervolgens schakelt men om en maakt men volgens een ander recept een vergelijkbaar product.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werd met de staking van Unilever bekend dat de HEMA-rookworst gemaakt wordt in de fabriek waar ook de Unox rookworst wordt gemaakt. Toch smaken deze worsten anders, ook de ambachtelijke variant van Unox.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Bavaria bier worden ook meerdere huismerken bier gebrouwen. +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding