bestaat er Italiaanse kaas die helemaal gemaakt is van geiten- of schapenmelk en geschikt is om te raspen?

Heel gek, als ik de ingrediëntenlijst van Italiaanse raspkaas eet, lees ik als ingrediënt "melk". Hier ben ik natuurlijk niet veel mee.
Ik zou kaas moeten vinden die geen koemelk bevat....
Bestaat dat? Liefst verpakt, zodat ik het voor alle zekerheid nog kan controleren (in een winkel zegt men gauw "jaja, mevrouwtje je mag er zeker van zijn... geen koemelk. en nadien heb ik toch weer een allergische reactie, dus er zit vaak wel degelijk koemelk in...)

9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Pecorino is in principe een schapenkaas, (pecora = schaap) dus die zou je gewoon moeten kunnen eten (desnoods of zelfs bij voorkeur zelf raspen ; in voorgeraspte kazen (die gemaakt worden van restjes en afsnijdsels) komen inderdaad makkelijk sporen van andere kazen terecht . (Pecorino Romano of Sardo schijnen goede kazen te zijn).

En ook oppassen met kaas uit de supermarkt ; de kennis is praktisch nihil helaas bij de meeste verkoopsters (je mag blij zijn als ze Goudse van Leidse kunnen onderscheiden) en vaak valt nog wel wat af te dingen op de kwaliteit en de herkomst - al is zeker de ene supermarkt de andere niet. Bij de/een echte kaasboer heb je een wat grotere kans dat je ook ECHT precies het product krijgt wat je hebt besteld en dat het authentiek is. Natuurlijk merk je dat aan de prijs, maar goede waar heeft nu eenmaal een prijs. En dat geldt zeker voor kaas.

Nadeel is wel dat waar schapenkaas verkocht (gemaakt, bewerkt, verpakt, bewaard etc) wordt, er toch vaak ook andere kazen worden verhandeld. Als je allergie ZO gevoelig is dat een kaas al bij wijze van spreken niet met het zelfde mes mag worden afgesneden of op de zelfde snijplank mag liggen, vrees ik dat dit probleem moeilijk te voorkomen is. de hele buitenkant wegschaven voor je gaat eten wellicht. Kostbaar, maar wellicht heb je een huisgenoot die de afsnijdsels wel mag eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Italiaanse rapskaas zonder specifieke naam van de kaas is bijna altijd (grotendeels) parmeggiano. Van koemelk dus. Zelf raspen lijkt toch de beste oplossing. En dat is een klusje van niks, met die harde kazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
gek dat ze er dan niet gewoon "koemelk" opschrijven als ingrediënt. er kan nog veel verbeteren aan de etiketering in supermarkten. weet niet of dat in Duitsland beter is dan in België... maar hier is er nog behoorlijk werk aan de winkel.
en neenee; gelukkig is mijn allergie niet zoo rampzalig. geen shocktoestanden en van die dingen. een aangeboren en geërfde intolerantie, ik kon als zuigeling al niet tegen koemelk.
maar dus de kaas mag naast kaas met koemelk gelegen hebben en in heel beperkte mate mag ik ook wel eens koemelk nuttigen. maar ik betaal er een prijs voor als het te vaak doe dus ik vermijd het zoveel als mogelijk.
Maar goed pecorino wordt het dus voortaan!
liveisgreat
9 jaar geleden
ik reageer soms ook op geitenkaas en schapenkaas trouwens, dus het blijft een zoektocht...:-/

Andere antwoorden (1)

Pecorino is een Italiaanse schapenkaas. Het is harde kaas, dus prima om te raspen.
bamibal
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
aha, bedankt!