Welke stoffen gaan aan het werk in het lichaam van een mens die een papaya heeft opgegeten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
dit word gewoon verteerd

Het beste antwoord

Het juiste antwoord is "exact dezelfde stoffen die bij elk ander levensmiddelen aan het werk gaan op het moment dat je welk ander voedsel dan ook gegeten hebt."

... maar omdat je heel specifiek vraagt wat er gebeurt als je papaja eet, dan vermoed ik dat je mikt of specifieke stoffen die in de papaja zitten, en die een effect of de spijsvertering zouden hebben.

Papaja is namelijk heel rijk aan papaïne. Dat is een enzym dat eiwitten afbreekt, en dat in theorie zou kunnen helpen voedsel te verteren. Je kan namelijk papaïne en extracten van papaja kopen, die volgens de verkoper een gunstig effect hebben op de vertering. Soms wordt er zelfs beweerd dat papaïne helpt om af te vallen of bij klachten met maagzuur, enz.

Onder normale omstandigheden is ons eigen lichaam prima in staat om eiwitten in het voedsel af te breken. Je maag produceert pepsine, en je alvleesklier een brede scala aan andere enzymen (de belangrijkste is trypsine) die eiwitten in ons voedsel volledig verteren.
De theorie is dat als je veel papaja (of papaïne) eet, dan helpt dit om de eiwitten te verteren, en er wordt soms beweert dat hierdoor wordt er ook minder maagzuur aangemaakt, en dat dit je gezondheid bevordert.

De realiteit is dat er verschillende wetenschappelijk studies uitgevoerd zijn, en er is nooit hard bewijs gevonden zodat de inname van papaja een meetbaar verschil maakt. Een van de reden is dat papaïne ook verteerd wordt in de maag (immers, enzymen zijn ook eiwitten) Daarnaast, ons lichaam is niet in staat om de papaïne te detecteren, dus wordt er toch de normale hoeveelheid enzymen aangemaakt.
Sommigen zullen beweren dat ze baat hebben bij het eten van papaja, of het nemen van supplementen. Dat kan, ik zeg niet dat het niet kan, en de studies zijn verdeeld hierover, maar ALS er een effect is, dan is het zeker dat dit niet dramatisch groot is, en het werkt sowieso lang niet voor iedereen.

Trouwens, ook ananas bevat een ander enzym (bromelaïne) waarvan hetzelfde wordt beweerd.

Mocht je écht willen weten welke stoffen betrokken zijn in het spijsverteringsproces van een papaja (of wel ander voedsel dan ook), dan kom ik met 2500 letters ruimte tekort om alleen en lijstje met namen te maken, dus verwijs ik je naar onderstaand link.