waar komt de naam 'pizza hawaii' vandaan?

Waar komt deze naam vandaan? Heeft het iets te maken met ananas, omdat ananas tropisch is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Je geeft het antwoord zelf al, inderdaad komt dat door de ananas.

Volgens het verhaal zou dit begonnen zijn in 1962, door een Griekse ondernemer in Canada. Sam Panopoulos stapte na de Tweede Wereldoorlog op een boot naar Canada. Het was bij een tussenstop in Italië dat hij voor het eerst een pizza at. „Een opengesneden broodje met spaghettisaus”. Hij vestigde zich met zijn familie in de stad Chatham en begon samen met zijn broer restaurant Satellite. „Bijna niemand maakte toen pizza. En het mixen van zoete en zoute smaken kon al helemaal niet. Maar ik was aan het experimenteren, ook met ham en ananas”. Meer valt er volgens Panopoulos niet over zijn vondst te vertellen. „Ik deed het erop, proefde het, vond het lekker en begon het te verkopen”. Panopoulos vernoemde zijn pizzacreatie naar de plek waar destijds de meeste ananassen vandaan kwamen: Hawaii. Het succesvolle recept verspreidde zich snel.
Amadea
9 jaar geleden
De pizza Hawaii is vernoemd naar het eiland Hawaï, waar ananas een specialiteit is.