Hoe zit dat met bijtelling van de auto?

Stel je hebt een auto van de zaak en de waarde is 30.000 euro. Daar wordt b.v. een bijtelling van 20% over gerekend. Dat betekent dat je op jaarbasis 6000 euro bij je inkomsten moet optellen en daar belasting over moet betalen. Toch?

Maar wat gebeurt er het tweede jaar? Dan is die auto geen 30.000 meer waard? Hanteert de belastingdienst de dagwaarde en wordt iedere jaar opnieuw de waarde bepaalt of wordt altijd uitgegaan van die 30.000 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een auto van de zaak hebt hangt het er vanaf of je er prive mee rijdt of zakelijk. Als een bijtelling van 20% geldt, dan is dat voor een milieuvriendelijke auto waarin je ook prive rijdt (meer dan 500 km).

Als de aanschafwaarde (cataloguswaarde) voor de bijtelling 30.000 is dan is de bijtelling 1/12 * 20% * 30.000 euro = € 625 euro per maand.

Dat is niet het bedrag dat je moet betalen per maand, maar dat wordt bijgeteld als ware het loon dat je hebt gehad. Je betaalt daar dus belasting over, bijvoorbeeld 51%. Dat wordt ook ingehouden op je loon en aan het eind van het jaar bij de aangifte wordt gekeken of je niet te veel of te weinig hebt betaald.

Voor auto's ouder dan 15 jaar geldt de aanschafwaarde niet meer. Dat is een afwijkende regeling. Maar voor een 10 jaar oude auto betaal je net zo veel bijtelling als voor een nieuwe (tenzij de nieuwe in een lager percentage bijtelling valt).

In de tweede link kan je de bedragen berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bijtelling is ten alle tijde over de nieuw waarden. Maar je betaald in jou voorbeeld geen € 6000 over dit bedrag gaat het belasting tarief waarin je wordt afgerekend. Dus je moet het even daarmee vermenigvuldigen kom je weer lager uit.
Hoogste tarief is 51%.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Nee 51 % is het hoogte tarief.
Hier de tariefschijven Je auto wordt op je loon geteldhttp://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/boxen_tarieven/boxen_tarieven-04.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij "mijn" belastingdienst is het 52 % zowel in 2009 als 2010
ronron1212
13 jaar geleden
je hebt gelijk is inderdaad 52 %
ronron1212
13 jaar geleden
Gebruik deze link om te rekenen
http://www.berekenhet.nl/modules/werken/bijtelling-auto-van-de-zaak.html
Bijtelling gebeurd in je loonberekening; dus maandelijks betaal je die belasting al (maximaal 52%).
En het volgende jaar weer, want de belasting wordt berekend over de cataloguswaarde (en dat is niet hetzelfde als de aanschafwaarde). Je kan b.v. later een radio of navigatieset of trekhaak laten toevoegen; dat komt dan niet bij je bijtelling op.