Wegenbelasting verplicht voor auto op bedrijfsterrein?

Ik heb een nieuwe bedrijfswagen op het oog. Hoef ik geen belasting meer te betalen voor mijn oude als ik die alleen op mijn bedrijfsterrein gebruik?

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt voor alle antwoorden!! Ik heb inmiddels ook een andere goede tip gekregen, dus bij deze voor anderen: op www.berekenjeautokosten.nl kun je heel gemakkelijk je situatie invoeren en er zo achter komen wat je precies moet betalen. Heel handig!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Is het jouw bedrijfsterrein of is het openbaar bedrijfsterrein.
Als het terrein van jouw is dan mag het, vergelijk het maar met een oprit of een tuin, daar mag je ook met van alles en nog wat rijden, ook kinderen mogen daar rijden.

uit de link:
Uw voertuig tijdelijk niet gebruiken (schorsen)
Als u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u de voertuiggebonden verplichtingen stopzetten door een zogenoemde schorsing.

U hoeft dan tijdelijk (indien van toepassing) niet meer aan de APK-plicht, de motorrijtuigenbelasting en WA-verzekeringsplicht te voldoen. U kunt dit doen door een schorsing aan te vragen. De geldigheid van het kenteken wordt dan geschorst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel op: je mag dus niet ff iets naar de andere kant van de weg of naar de buurman brengen: niet verzekerd en kans op hoge boetes.
Als er veel mee gereden wordt dan zou ik wel opletten met de verzekering, ff uitzoeken wat er gebeurt als je iemand aanrijdt, op eigen terrein maar wel met letsel of veel schade aan de mercedes van een klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en steeds verlengen.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Verlengenvaneenschorsing.aspx
Als de auto nooit meer op de openbare weg komt kan je hem ook afmelden. (maar dat mag de vraagsteller zelf uitzoeken)

Andere antwoorden (6)

Als je bedrijfsterrein op geen enkele wijze in contact staat met het openbare wegennet dan zou het misschien kunnen. Is dit wel het geval (wat zeer hoogstwaarschijnlijk wel zo is) dan is dus niet te bewijzen dat je je auto alleen op je bedrijfsterrein gebruikt en heb je dus pech.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een hele strikte interpretatie van openbare weg. Het is wel zo dat een terrein bereikbaar voor auto's al snel onder de wegenwet valt, ook al is de weg (of het terrein) privé eigendom. Als de wegenwet van toepassing is moet de auto aangemeld zijn bij de RDW en moet er dus belasting en een verzekering betaald worden, en moet de auto APK keuringen ondergaan. Je bedrijfsterrein is alleen niet openbaar als het fysiek afgesloten is van de openbare weg door middel van een slagboom of een hek. Daarbij moet niet iedereen erin kunnen. Een betaalde parkeergarage heeft dus wel een openbaar karakter omdat iedereen er in mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 paaltjes en een ketting: niet meer openbaar,
of een bordje "verboden voor onbevoegden" : niet meer openbaar.
U moet wegenbelasting betalen, dit verloopt automatisch omdat de auto op Uw naam staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het maakt niet uit dat de auto op bedrijfsterrein staat. U bent in het bezit van een motorvoertuig en daar betaald U belasting over. Heb wel eens iets gehoord over een 60 dagen kaart maar dat heeft volgens mij alleen met oldtimers en verzekering te maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt wel schorsing aanvragen. zie onderstaand bericht. Schorsing kenteken

Ook als de auto niet gebruikt wordt, moet toch belasting betaald worden. Als een auto ten minste drie maanden niet gebruikt wordt, kan schorsing van het kentekenbewijs aangevraagd worden. Schorsing wordt aangevraagd op het postkantoor en kost wel geld. Een schorsing geldt automatisch voor 12 maanden. Korter of langer schorsen kan ook, maar dat moet dan worden opgegeven. De betaling van motorrijtuigenbelasting gaat automatisch na één jaar weer in. Tijdens de schorsingsperiode is geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. De geschorste auto mag in die periode niet op de openbare weg staan of rijden,daaronder vallen ook parkeerplaatsen. Wel kan er een tijdelijke ontheffing van een paar dagen worden aangevraagd, bijvoorbeeld als de auto gekeurd moet worden. Als iemand zijn auto schorst, dan moet hij het stallingsadres van de auto doorgeven aan de Belastingdienst/Centrale administratie. De eventueel al betaalde belasting wordt terugbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies.
Dan zou je een kentekenloze auto moeten hebben wil je er geen wegenbelasting meer over betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het kenteken ook beëindigen, met als reden dat je de auto alleen op eigen terrein gebruikt. Hiervoor is een formulier van de rdw site te halen.

Zodra de registratie van het kenteken is stopgezet, hoeft u niet meer te voldoen aan de verplichtingen die bij het voertuig horen (de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, de APK en de motorrijtuigenbelasting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het enkel eigen terrein is schors je het kenteken en kan je rijden. Je zou ook bij RDW kunnen informeren om de auto zo te gaan maken dat hij motorisch geknepen worden valt onder de definitie voertuig met beperkte snelheid. In dat geval zou je het gehele kenteken kunnen laten vervallen. Nadeel is dat je dan slechts met een lage snelheid kan rijden. Overigens is er op dat gebied een boel gaande, vandaar de tip om het RDW te contacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motorrijtuigenbelasting is dan misschien niet verplicht voor eigen terrein, maar hoe kom je zonder de openbare weg te gebruiken bij een garage voor een onderhoudsbeurt of reparatie?
Of in een noodgeval?