Wat betekend "acceptgiro bijlageloos"?

Ik zit bij de Rabobank en er is 30 eurocent van mijn rekening afgehaald. Er staat niet bij "welk bedrijf" dit gedaan heeft. Er staat "via Diverse Boekingen".
Verder staat er dat het van de periode 1 april 2012 tot 30 april 2012 is.

Ik heb dit nog nooit eerder gezien op mijn afschriften. Ik heb een studentenrekening.

Ik snap dat het iets met acceptgiro te maken heeft, alleen dat bijlageloos snap ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb jaren bij een bank gewerkt, ik ben geen giro-, maar een bankmens en ik heb nog nooit van een acceptgiro mét bijlage gehoord. Een acceptgiro wordt gestuurd door een bedrijf en als je die invult en opstuurt, dan betaal je een rekening.
Wat hiermee bedoeld wordt lijkt mij, is dat het een acceptgiro betreft zonder bijgaande brief of factuur/nota.

Antwoord/advies

Gewoon morgen de bank bellen of nog beter langs gaan en vragen welke rekening jij hiermee betaald hebt ? Iedereen kan "Diverse Boekingen" roepen, maar wat bedoelen ze er mee, welke boekingen ad 30 eurocent?

Binnen een maand kan je een betaling terugdraaien, dit heet "storneren".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot enkele jaren geleden had je twee soorten acceptgiro's. 'Bijlagerijk' en 'bijlageloos'. Nu bestaat alleen 'bijlageloos' nog.
Een onderneming die koos voor 'bijlagerijk' kreeg niet alleen dagafschriften maar ook de acceptgirokaarten toegestuurd (originele of kopieën daarvan, zogenaamde 'image prints'). Als een klant van zo'n bedrijf aantekeningen had gemaakt op de acceptgirokaart zelf kon het bedrijf die informatie in zijn administratie verwerken. Een andere mogelijkheid was dat de bank de aantekeningen die de klant op de acceptgirokaart maakte overtypte op het bankafschrift.

Bijlagerijk wordt niet meer verwerkt door de banken vanaf 01/01/2007. Het was te veel werk (kopïëren, archiveren, retourneren...)

Die 0,30 heb ik ook kunnen terugvinden. Deze staat in het tarievenoverzicht van de studentenrekening. Ik vermoed, dat je een 'papieren acceptgirokaart' hebt laten verwerken door de bank. Advies: betaal via internet, met de acceptgiro-optie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die 0,30 is dus niet naar een bedrijf gegaan maar naar de Rabobank...
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vul de acceptgiro's altijd online in, dus ik denk dat dit van een tijdje terug is. Bedankt voor je antwoord! Erg duidelijk, kon namelijk niet een duidelijk antwoord vinden met google.