Kan ik zomaar ontslag nemen bij een uitzendbureau binnen het jaarcontract?

Ik werk nu een kleine 2 maanden via een uitzendbureau. Het gaat om een functie waarbij het uitzendbureau mensen levert aan een bedrijf dat zelf ook weer voor (en namens) een bedrijf werkt.

Ik zit nu met een jaarcontract, maar het werk vind ik om verschillende redenen niet meer leuk. Heb ik de mogelijkheid om ontslag te nemen en iets anders te gaan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Ja hoor,
Maar je dient je wel aan de opzegtermijn te houden. Deze staat in het contract.

Ook kan je even overleggen met de werkgever, misschien dat je eerder weg mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het contract staat geen opzegtermijn vermeld, kan dat iets betekenen?
Computoon
8 jaar geleden
Ja. Dat het niet tussentijds opzegbaar is. Uitgangspunt bij tijdelijke contracten is dat ze worden uitgediend. Als ze tussentijds opgezegd kunnen worden, moet dat in de overeenkomst staan. Zo niet: dan kun je alleen eerder weg met wederzijds goedvinden, althans zonder dat de werkgever een schadevergoedingsprocedure kan beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan het kloppen dat je in fase A bij een uitzendbureau eigenlijk niet eens een opzegtermijn hebt en maar 1 werkdag van tevoren hoeft te melden dat je ermee stopt?
Het kan wel. Meestal staat er in je contract vermeld wanneer, hoe en om welke reden(en) je de overeenkomst kunt ontbinden. Vaak is er een uitwerktijd van bijv. een maand. Soms is deze verbonden aan een dag en datum van de maand. Wanneer dit niet in je arbeidscontract staat zijn de bedrijfsregels van toepassing.
Je kunt ook gewoon gaan praten met het uitzendbureau en op de werkplek zelf.
Informeer ook bij het UWV. Je mag nl. niet zomaar ontslag nemen en vervolgens een WW-uitkering aanvragen. Daar zijn toch een aantal zaken bij waar je je aan moet houden. Doe je dit niet dan kan het gebeuren dat je geen recht hebt op WW. Dit kan ook gelden als je een WWB aan wilt vragen i.p.v. WW.
Stel dat je het werk lichamelijk of mentaal niet aan kunt dan moet je dit medisch kunnen aan tonen.
Praat evt. met bedrijfsmaatschappelijk werk voor meer interne info of met je rechtsbijstand of met de vakbond.