Is het volgens de richtlijnen toegestaan om een vraag te beantwoorden door simpelweg een stuk te kopiëren uit een bron?

Wat ik, sinds ik hier nu alweer bijna 4 jaar mee doe, altijd begrepen heb, is dat je een antwoord geeft en soms is dat met behulp van of gebaseerd op een of meerdere bronnen.
Dus je schrijft je antwoord en onderaan vermeld je de bron waarin je informatie gevonden hebt. Af en toe kom ik een antwoord tegen waarvan je meteen merkt: dit is niet "eigen" tekst, dit is gekopieerd [soms knip en plak werk, soms puur en alleen gekopieerd] en aangezien de bron onderaan vermeld wordt, kun je dit ook meteen checken. Daarnet las ik een antwoord en jawel van A tot Z gekopieerd, niet een woord "eigen tekst" in dit "eigen antwoord".
Mijn vraag: mag dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Ja, dat mag.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je mag niet alleen een link posten, stuk kopieren en verwijzen naar de rest mag wel.
SimonV
8 jaar geleden
Als ik op internet een uitstekend antwoord vind op een vraag, is het nutteloos met veel moeite een eigen antwoord te formuleren dat misschien minder duidelijk is dan het gevonden antwoord.
Daar heeft niemand wat aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV: Dat ben ik met je eens, maar dan is het nog wel netjes om aan te geven dat iets een citaat is door middel van aanhalingstekens. Daarnaast kan het ook wenselijk zijn om een vragensteller naar een oorspronkelijk antwoord te leiden in plaats van informatie te dupliceren, omdat bij de bron misschien nog zaken geactualiseerd worden, etcetera.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de opleiding waar ik werk, zijn hier aanhoudende problemen mee. Studenten denken inderdaad vaak, zoals ook een aantal mensen hierboven, dat letterlijk overnemen wel kan en mag. "Ik heb de bron er toch bij gezet", zeggen ze dan. Ook René Diekstra gebruikte dit argument bij de affaire die half jaren negentig speelde, en waarbij delen van zijn boeken letterlijk vertaald bleken van het werk van andere auteurs. Letterlijk overnemen mag officieel echter alleen wanneer een stuk tussen aanhalingstekens is gezet. Alleen daarmee geef je correct aan dat een stuk letterlijk is overgenomen uit een andere bron. Of het op Goede Vraag ook zo zou moeten werken, weet ik niet. Het is uiteraard geen wetenschappelijk forum, maar het is m.i. netter, en misschien ook leuker, om een antwoord in eigen woorden weer te geven.

Antwoorden (1)

Ja, dat is toegestaan. En ook vrij gebruikelijk. Persoonlijk schrijf ik liever zelf mijn antwoord, al dan niet op basis van wat ik eerst in een bron / paar bronnen heb gelezen, maar als de informatie correct is, is er niets tegen "knippen en plakken".
Wanner vraagsteller duidelijk meer of aanvullende informatie wil dan de bron vermeld, staat dat vaak in de vraag, maar niet zelden is GV een aanvulling op de normale zoekmachines en volstaat knippen en plakken.