Hoe kan ik weten of de wortels van 10m hoge els risico vormen voor riolering van jaren 30-badkamertje op bgg? De els staat vrijwel tegen de wc-muur..?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Er zijn twee manieren om er achter te komen of de wortels een bedreiging vormen voor jouw riolering. Ten eerste het eenvoudige graafwerk, ten tweede een rioolinspectie.
Bij een rioolinspectie wordt er d.m.v. een camera de riolering van binnenuit bekeken.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je bij een rioolinspectie schade ziet ben je meestal al te laat. Graven onder een boom? In ieder geval is dat niet eenvoudig.
Een Els houdt van veel water, dus zal hij dat op zoeken.
Sommige oude rioleringen zijn van beton en kunnen op de verbindingen water lekken.
Het is niet ondenkbaar dat de boom het lekkende water op zoekt om daarna als dat mogelijk is, met zijn dunne worteltjes de buis ingroeit.
Hierdoor kan er een verstopping ontstaan.
Wilgen zijn hier berucht om.
Is het echter een moderne PVC buis, dan is er geen gevaar, immers deze lekken niet.