Kan iemand me vertellen hoe ik een vis moet prepareren zodat enkel de graat overblijft?

Dat deze bijna nog intact is en ik enkel de graat nog hoef te verstevigen, dan wel in elkaar zetten.
bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Door de rest gewoon helemaal weg te laten rotten. Wat bij vis wel een beetje lastig proces is, want de graten zijn ook niet echt een heel erg grote uitdaging voor de natuurlijke opruimers.

Ik weet nog wel dat we vroeger als we dooie dieren vonden en we wouden het skelet bewaren, we het gewoon heel lang in de tuin onder een emmer legden. Dan bleef het wel droog zodat het niet ging schimmelen , maar was er voor veel beestjes genoeg te eten om het helemaal kaal te vreten. En dan hopen op een hete zomer, zodat je de botten lang in de zon kon laten bleken. Bij muisjes, vogels en egels ging dat best wel goed - al waren we minder handig met het compleet in elkaar puzzelen. Nouja, als het schedeltje maar heel was...

En ik herinner me nog een verhaal - vraag me niet welk boek, maar het speelt zeker 100 jaar geleden - waar iemand een doodgeboren biggetje een paar dagen (!) zachtjes liet koken om alleen het skelet over te houden. Of gare botten echter lang goed blijven durf ik niet te zeggen, laat staan vissengraten. Mijn kennis van de taxidermie is nogal beperkt, ondanks mijn interesse vroeger ;-)

Maar als het je interesse heeft, is een workshop uit de link wellicht iets voor je ? Je zult er in elk geval nieuwe vaardigheden en technieken leren, en ongetwijfeld ook vragen kunnen stellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind nog een hele mooie bron voor je ; over het prepareren van skeletten van kleine dieren met verschillende werkwijzen, waaronder het gebruik van chemicalieen (was nog niet eens in me opgekomen :foei: ) ; zeker het lezen waard.

Toegevoegd na 10 minuten:
En ik heb inmiddels de "beste" methode (voor zover bekend in 1955 ;-) ) gevonden : met behulp van spekkeverlarven. Maar hoe je daar aan moet komen is me een raadsel ; ze zullen niet veel in de verkoop zijn, en als je ze hebt wil je er in de regel liever VANAF.
Hetzelfde beestje schijnt namelijk OOK de grootste vijand te zijn van geprepareerde dieren.....samen met de museumkever / tapijtkever, die echter een heel andere soort is.

Meelwormen - ook een alternatief - is wel heel makkelijk aan te komen en wat minder riskant.

Ik begin dit helemaal leuk te vinden.....even kijken of er nog ergens iets dood ligt te zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Spekkeverlarven zijn inderdaad (letterlijk) het einde.
Maar ook levensgevaarlijk.
Die moet je in een bak houden met een ring van olie er omheen. Want als ze ontsnappen vreten ze echt alles. Tot fundering van huizen aan toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die indruk had ik al een beetje. Vandaar "beste: ook nadrukkelijk tussen aanhalingstekens. Maar al zou je willen, ik geloof nooit dat je die beesten gewoon ergens zo kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij legden deze resten vroeger in een mierennest; de beestjes zijn er blij mee en degene die het neerlegt na een paar dagen ook; alles wordt volkomen schoon gevreten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor je reactie, ik ga ermee aan de slag!