Dringend: Leuk onderwerp voor referaat gezocht!

Ik zit in 6VWO en begin volgende week moet ik voor de klas een referaat houden. Ik moet een kwartier vol zien te praten en daarom ben ik van plan een beschouwing te houden. Het enige probleem is dat ik een ramp ben in onderwerpen bedenken. Onderwerpen als WikiLeaks, milieuproblemen en groene energie zijn al aan bod geweest, dus die vallen helaas af. Belangrijk is dat het onderwerp origineel en actueel moet zijn.
Heeft iemand toevallig een geniaal onderwerp of leuke ideeën?

Toegevoegd na 25 minuten:
Mijn profiel is cultuur en maatschappij en ik ben vooral geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken en media.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (11)

De bezuinigingen in het onderwijs bijvoorbeeld - actueel en zeker voor iemand die op het punt staat te gaan studeren. Voor welk vak is het eigenlijk?
Je kunt ook de net voorbije crisis vergelijken met de crisis van 1929. Wat zijn verder je hobby's en interesses? Welk profiel doe je?

Toegevoegd na 2 uur:
Orgaandonatie is ook weer in de media de laatste tijd, de ethiek en regelgeving hierbij, en het opt-in/opt-out systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NS / Prorail
13 jaar geleden
Je kunt het over Sanquin doen. Dit is de bloedbank waar donoren hun bloed geven zodat er bijvoorbeeld mensen geopereerd kunnen worden. Een best wel boeiend onderwerp.

Op de site staat speciaal voor scholieren informatie..

Toegevoegd na 7 minuten:
oja, mocht je het inderdaad hierover doen: haal niet alleen je info van de site van Sanquin, maar kijk even wat verder. Er is ook kritiek op de organisatie op bijvoorbeeld hoge salarissen terwijl de donoren belangeloos hun bloed afstaan. Er wordt ook bloed verkocht voor wetenschappelijk onderzoek. Altijd even verder kijken dan je neus lang is en dit er bij vermelden. Maar maak het geen hoofdonderwerp.. zul je punten mee scoren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat in ons o zo georganiseerde landje het strooizout vanwege het vroege winterweer begin december al weer op rantsoen is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort dag en ik ken je interesses niet.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn: Efficienter gebruik van wegen middels robots die auto's besturen.

Bijgaand een filmpje van robots die automatisch in slipstreaming elkaar gaan volgen. Sturing gaat op zicht (volgen van de lijn mbv lichtgevoelige sensoren ) en afstandsmeting tot voorganger. Hierdoor zal de snelweg capaciteit enorm toenemen.

ps. Dit filmpje is gemaakt door 2 6 VWO'ers voor een (hoog gewaardeerd) profielwerkstuk voor 6VWO NT. Zij hebben ook de opstelling gemaakt en de programmering verzorgd. Basis kennis hiervan via masterclass voor middelbare scholieren bij de universiteit twente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergrijzing wordt een heel groot probleem wat betreft;
1. verzorging (te kort personeel /personeel uit buitenland) (micro)
2. personeel uit buitenland zorgt voor verandering in visie door autochtonen op het nu al ontstane migrantenproblematiek (door oa geertje/ balkende veroorzaakt) (macro)
3. hoe kan de media inspelen in de migrantenproblematiek, hoe kan de media een positieve rol spelen, zodat de problemen waaronder bijvoorbeeld vergrijzing (meso) aangepakt kunnen worden. Wat doet de media nu al pos en neg? welke middelen zet de media nu al in, welke middelen moeten ze in gaan zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het eens kunnen hebben over het onvermogen van de mens (politicus) om te investeren in zaken die pas op lange termijn renderen ( denk aan milieudoelen als Kyoto of het terugdringen van te hoge beloningen zoals code Tabaksblad).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Origineel en actueel...lijkt mij heel interessant om het over kleurrijk Nederland te hebben, m.a.w. integratie van bijvoorbeeld allochtonen, is heel breed en je vangt 2 vliegen in 1 klap, namelijk cultuur en maatschappij.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou iets n.a.v. het rapport (inzake misbruik in de kerk) van de commissie Deetman kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen denken aan een rechtszaak?
Liefst eentje met een grote maatschappelijke betrokkenheid, of je kan ook denken aan issues die (vaker) spelen bij rechtszaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gezien je profiel zou je ook nog kunnen denken aan de invloed die media hebben op rechtszaken (invloed op de uitspraak, of bijv. het naar buitenbrengen van nieuwe informatie waardoor een zaak opnieuw geopend wordt, en zo zijn er nog wel meer issues te bedenken)
13 jaar geleden
De volgende gedachte zou dan in me opkomen: "In hoeverre beïnvloedt de media de politiek?" De rol van de media, stemmingmakerij e.c.t.. En de vraagstuk, of dat wel een goede zaak is.