Zachte lenzen?

Ik heb een paar voordelen voor zachte lenzen nodig kunnen jullie die geven? Ik vraag me ook af of je er mee kan zwemmen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ja hoor je kan er makkelijk er mee zwemmen. Niks mis mee. Zelfs je ogen open onder water. Je kan er mee douchen. Je kan er één dag mee slapen...

Eigen ervaring!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1. Je mag er zelfs geen 1/2 uurtje mee slapen. Is niet goed, zijn ze niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Dutchmonique. Die zijn er idd speciaal voor gemaakt en op jou oog aangepast. Maar de doorgaan harde c.q. zachte lens is er niet voor geschikt.
Voordelen
•Snelle gewenning
•Hoog draagcomfort
•Weinig irritatie door stofdeeltjes
•Geringe verlieskans, dus ideaal voor sporters
•Goed af te wisselen met een bril
•De meeste zachte lenzen hebben een UV filter

Nadelen
•Sneller aan vervanging toe
•Dagelijkse reiniging en verzorging erg belangrijk
•Noodzaak tot regelmatige vervanging
•Halfjaarlijkse controle erg belangrijk
•Wat duurder in onderhoud
•Iets grotere kans op ontsteking

Zwemmen met zachte lenzen:
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: het is beter om dat niet te doen, tenminste niet zonder bescherming. Dat geldt voor zowel harde (vormstabiele) als zachte contactlenzen. lees hier verder: http://www.contactlensonline.nl/ecNewsItem.asp?ArtikelID=9
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top antwoord. +
Zachte lenzen zul je niet snel verliezen. Ik heb ze ook en ik zwem er gewoon mee. Ik heb zelfs wel eens onder water gekeken met mijn lenzen in en ze zaten er nog steeds in. Ook keihard tegen de wind in fietsen of een harde regenbui is geen probleem. Ik vind het helemaal top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriend heeft zachte lenzen en die zwemt ermee. Hij slaapt ermee. Je hebt ook zachte lenzen die niet bedoeld zijn om mee te slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dook het zwembad in met open ogen en lenzen in. Die waren dus wel weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf zwem altijd met m'n (zachte)lenzen in, anders zie ik geen hand voor ogen.
je moet wel uitkijken dat je je ogen dicht doet bij gespetter of bij het erin duiken/springen, je kan natuurlijk ook een duik brilletje opdoen, dan gaat het zeker goed

voordelen van zachte lenzen:
- Snelle gewenning
- Hoog draagcomfort
- Weinig irritatie door stofdeeltjes
- Geringe verlieskans, dus ideaal voor sporters
- Goed af te wisselen met een bril
- De meeste zachte lenzen hebben een UV filter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:
Redelijk voordelig
Goed zittend
Weinig problemen met stof e.d.
Breken niet snel

Nadelen:
Je kunt ze makkelijk binnenste buiten inzetten en dat zit dus niet lekker
Je moet goed onthouden wat links en rechts is, want het is aan de lenzen niet af te lezen

Zwemmen zou ik er niet mee doen. Verliezen lukt zeker wel (maar als je maandlenzen hebt, pak je gewoon vast wat nieuwe).

Heb je trouwens al eens nachtlenzen overwogen? Die draag je alleen 's nachts. 's Morgens doe je ze uit en je ziet de rest van de dag scherp en daar kun je wel mee zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redelijk voordelig zeg je? T.o.v. wat? Goed zittend heeft alles te maken met de aanpassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten opzichte van de lenzen die ik er voor had en ten opzichte van de lenzen die ik nu draag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En met goedzittend bedoel ik dat je ze niet continue voelt zitten en veel minder last hebt van stof e.d. (probeer maar eens harde lenzen.., die voel je echt zitten).
Voordeel je bent er sneller aan gewent dan harde lenzen. Als geven harde lenzen een beter zicht.

Zachte lenzen zijn relatief grote (ongeveer 14 mm, iets groter dan het hoornvlies) soepele, vochtabsorberende lenzen. De grote diameter en het soepele materiaal zorgt ervoor dat de lens nauwelijks gevoeld wordt en dat de kans op verlies gering is. Door het absorberende effect van het materiaal zullen zachte lenzen sneller vervuilen. Daar tegenover staat dat zachte (wegwerp)lenzen per stuk veel goedkoper zijn, waardoor we ze sneller kunnen worden vervangen.

Harde lenzen zijn kleiner (ongeveer 9 mm). De randen van de lens bevinden zich steeds tussen de geopende oogleden. Bij elke knipperslag "botst" het ooglid tegen de rand van de lens, waardoor men in het begin vaak het gevoel heeft dat er zich iets in het oog bevindt. Harde lenzen zijn vormvast en corrigeren ook het astigmatisme. De hard lenzen van vandaag worden in een hoog-zuurstofdoorlatende versie gemaakt (vandaar de enigszins verwarrende term "halfharde" lenzen). Dit, gekoppeld met het feit dat ook de geometrie (vorm, dikte) van de moderne harde lenzen enorm is verbeterd, maakt dat deze lenzen veel comfortabeler zijn dan vroeger.

--

Het is beter om geen contactlenzen te dragen wanneer u gaat zwemmen, zeker niet zonder extra bescherming met een zwembrilletje. Zelfs bij gebruik van een zwembrilletje is het niet evident om het zwemwater uit de ogen te houden. Ook bij het douchen verwijderd u het best uw lenzen. Dat geldt zowel voor harde als voor zachte lenzen.
Harde lenzen kunnen in een waterig milieu gemakkelijk uitspoelen. Zachte lenzen spoelen minder gemakkelijk uit, maar kunnen dan weer allerlei bacteriën en micro-organismen opnemen, waardoor oog-infecties kunnen ontstaan. Dat risico is het grootst wanneer u in zoet water gaat zwemmen, maar zelfs in gecholeerd zwemwater komen bacteriën voor. Bovendien slorpen zachte lenzen ook chemicaliën zoals chloor op, wat dan weer voor irritatie kan zorgen. Door gechloreerd water kunnen de lenzen bovendien wat strakker gaan zitten, wat eveneens irritatie en rode ogen kan veroorzaken. In zout water gebeurt het omgekeerde: de lenzen gaan iets losser zitten waardoor ze wel gemakkelijker zullen uitspoelen. Draagt u toch lenzen, dan moet u ze alleszins na het zwemmen uitnemen en zorgvuldig reinigen.
Een mogelijk alternatief als u toch met lenzen wil zwemmen, zijn daglenzen die na één dag worden vervangen. U vervangt ze dan onmiddellijk na het zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feiten over contactlenzen, zachte lenzen, oogafwijkingen en verzorgingstips: