Ik ben 16 jarig meisje en heb een duidelijke snor (geschoren) . Wat kan ik hier aan doen?

Ik heb toen ik 10 was, ja heel stom, mijn bovenlip geschoren. Dat zie je nu duidelijk terug. Ook al epileer ik het met een pincet of met draad of gebruik ik hars of ontharingscreme. Ik zit er echt heel erg mee. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb gehoord van laseren maar daar moet ik toestemming voor krijgen en dat gebeurd niet dus naast laseren andere suggesties of manieren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harsen of ontharingscreme
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het komt niet door dat je je bovenlip hebt geschoren op je 10e. Dat haar erger of meer terug komt na scheren is een grote fabel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrouwe70: inderdaad! @Farah16: van wie zou je toestemming nodig hebben? Je bent 16 en daarmee mag je zelf dit soort beslissingen nemen zonder medeweten van je ouders. De arts die het laseren gaat doen moet het er natuurlijk mee eens zijn, maar dat zal geen probleem zijn.

Antwoorden (3)

Wat je zou kunnen (laten) doen is IPL behandeling. Vanuit mijn naaste omgeving kan ik zeggen dat het een goed systeem is. Niet iedereen heeft evenveel behandelingen nodig, maar dat blijkt gedurende het proces.
http://www.metiplontharen.nl/
9 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit komt door het scheren hoor. Sommige vrouwen hebben nu eenmaal wat meer beharing. Vooral als de haartjes donker zijn, kan dat heel vervelend zijn.

Ik weet niet of je die toestemming bedoelt in verband met een eventuele vergoeding, dus toestemming van de zorgverzekeraar, of van je ouders, of ..? Dit soort behandelingen worden niet vergoed vanuit het basispakket, maar verschillende aanvullende pakketten hebben daar wel een - gedeeltelijke - vergoeding voor, zeker als het gaat om opvallende beharing in je gezicht. De criteria voor vergoeding verschillen per zorgverzekeraar en ik kan me voorstellen dat je soms vooraf toestemming moet vragen (als dat de toestemming is waar je het over hebt?) maar waarschijnlijk kun je bij een kliniek wel een vrijblijvende afspraak maken voor een consult. De behandelaar daar kan je dan ook helpen met een aanvraag bij je zorgverzekering.

Als je bedoelt toestemming van je ouders dan geldt dat wanneer het een behandeling is die uitgevoerd wordt in een kliniek en valt onder medisch handelen, je vanaf je 16e daar zelf over mag beslissen. Het hangt er dan waarschijnlijk van af of de behandeling door een arts of huidtherapeut of door een schoonheidsspecialist wordt uitgevoerd. Het is natuurlijk wél zo dat het altijd goed is om dit soort dingen met je ouders te overleggen als je nog zo jong bent, en dat moet natuurlijk helemaal als je ouders de behandeling (deels) zouden moeten betalen.

Als laseren geen optie is of als je dat gewoon (nu) niet wilt, zou je in elk geval een afspraak kunnen maken bij een schoonheidsspecialiste. Die hebben technieken voor ontharen, maar je zou ook de haartjes kunnen (laten) bleken. Dan vallen ze een stuk minder op, en dat is al heel belangrijk. Een schoonheidsspecialiste kan je adviseren over de verschillende technieken en je vast ook wel foto's laten zien van het resultaat van ontharen en het resultaat van bleken.

Bleken is een wat minder drastische oplossing dan (permanent) ontharen, en je houdt dan altijd die optie nog open. Besluit je in een later stadium dat je alsnog een bepaalde - al dan niet permanente - ontharingstechniek wilt proberen, dan kan dat altijd nog. Behandelingen door een schoonheidsspecialiste worden in sommige aanvullende pakketten onder voorwaarden (deels) vergoed, maar vanuit het basispakket is er geen vergoeding. Kijk dat eerst even goed na.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Lies zegt klopt, dat komt niet meer door het scheren. Een haar blijft niet eeuwig zitten, deze valt er na een bepaalde tijd uit en wordt vervangen door een nieuwe haar. Een haar kun je vergelijken met een grasspriet, het heeft dezelfde vorm. Als je de haar scheert, of verwijderd met ontharingscreme, dan haal je de top (de punt) van het haar af, waardoor het dikker lijkt, je hebt immers dat dunne puntje niet meer. Dat kan een donkere haar er hierdoor donkerder uit gaan zien, omdat de haar meer oppervlakte in neemt. Waardoor het meer haar en donkerder lijkt. Dit zijn prima technieken voor de lichaamsbeharing, maar voor het gezicht is dit minder geschikt. Je kunt gaan epileren, waardoor bij jou de snor nog niet weg is, dit komt waarschijnlijk omdat de haartjes nog te kort waren om er grip op te krijgen met het touwtje of de pincet. Om te epileren moeten de haren niet te kort en niet te lang zijn. Ook is epileren een gevoelig karwei. Er is nog een mogelijkheid buiten laser of IPL wat duur en ook pijnlijk kan zijn. Harsen, met harsen trek je in 1 vloeiende beweging alle haartjes uit de bovenlip (snor) Ze worden net als bij epileren met wortel en al eruit getrokken. Je moet ook hiervoor wel zorgen dat je haartjes ongeveer 2 millimeter lang zijn, wat even vervelend kan zijn. Ook harsen is de eerste keren gevoelig, maar omdat dit sneller gaat als epileren, wel minder gevoelig als epileren. Je kunt dit zelf doen met strips die je in de drogisterij koopt, of laten doen bij de schoonheidsspecialiste, dit kost ongeveer 10,00 euro en dat moet je om de 6 tot 8 weken herhalen. Bij de schoonheidsspecialiste wordt gebruik gemaakt van hars, die over het algemeen minder irritatie aan de huid geeft, dan de thuis harsstrips. Thuis harsen: Maak je bovenlip schoon en vetvrij. Koel je huid thuis met een coolpack, of zak diepvrieserwten met een doek tussen je bovenlip en snor. Doe de harsstrip vanaf het midden van je snor erop en wrijf hem naar het uiteinde van je lip, trek hem er in 1 vloeiende beweging af, met de haargroei richting mee. Leg direct een vinger op de geharste plek, dit geeft direct een licht verdovend effect door de druk.Doe dit vervolgens met de andere kant van je snor. Smeer na het harsen je bovenlip in met een verzachtende creme (Candula, Sudocreme, zinkzalf of Nestosyl bijvoorbeeld). Als je het de eerste keer bij de schoonheidsspecialiste laat doen, dan zijn de haren daarna makkelijker te harsen, je kunt het dan eventueel de tweede keer zelf proberen.